Kroniky bojů o magické království

Autor: martinsun | 2.1.2022 | 8

Kouzelný meč a zbroj jim měly zajistit vítězství. Jenže potřebovali trpaslíky, kteří mají své sídlo na druhém konci říše. A mezi nimi se usadila všemožná stvoření, která s každým dnem blížícím se černému měsíci sílila. Věřili do poslední chvíle, do posledního dechu… Bohužel marně a hrad byl ztracen… pro tentokrát. 

Privátní: Kroniky Avelu - Úvodní obrázek.jpg
Ilustrace jsou famózní…

 

Ve hře Kroniky Avelu se hráči stávají hrdiny, kteří povstali, aby bránili magickou říši před nájezdem zlovolných tvorů. Tito tvorové na konci měsíce zaútočí pod vedením mocné Bestie na hrad – srdce říše. Pokud je hrad dobyt, hráči prohrávají. Zlikvidují-li všechna monstra i s Bestií, tak zvítězí.

Privátní: Kroniky Avelu - Text - Drak .jpg
Vzhůru do magického království

Mapa království – příprava hry

Na stůl se lícem nahoru nachystají 4 startovní dílky království: pozice hradu je dána, zbylé tři se vyloží náhodně. Poté se připraví mapa celého království – v pravidlech naleznete několik dopředu daných mapových scénářů. Vyberete si jeden z nich nebo si vytvoříte mapu podle sebe.

Privátní: Kroniky Avelu - Deska hráče.jpg
Deska hráče

 

Každý hráč si vezme jednu desku hráče, položí na ni 5 žetonů vytrvalosti (životů) a náhodně si vylosuje jedno vybavení z pytlíku s vybavením. Poté hra může začít.

Privátní: Kroniky Avelu - Mapa - Start - Podhradí.jpg
Podhradí – počáteční otočené dílky mapy

 

Výprava začíná - průběh hry

Hru začíná hráč s žetonem prvního hráče, kterým zůstává do konce hry. Každý hráč ve svém tahu provede 2 akce:

  • Pohyb: Hráč se přesune na sousední pole mapy nebo mezi poli se zkratkou.
  • Útok: Hráč zaútočí na monstrum na svém dílku mapy.
  • Provedení akce dílku
  • Odpočinek: Hráč si vyléčí 2 životy.

Po odehrání 2 libovolných akcí (mohou být i stejné) hraje další hráč.

Jakmile odehrají všichni hráči, posune se počítadlo kol – astroláb – a podle daného symbolu na stupnici se buď objeví nová monstra na všech prázdných doupatech, nebo si všichni hráči vyléčí jeden život.  

Privátní: Kroniky Avelu - Astroláb.jpg
Astroláb – počítadlo kol

 

Jakmile se astroláb dostane na své poslední pole, přichází do hry Bestie. Ta způsobí, že všechna monstra na konci každého dalšího tahu postoupí o jedno pole blíž směrem k hradu. Pokud některé z nich dorazí do hradu, hra končí. Hráči proto musí všechna monstra porazit a odstranit je z mapy. 

Privátní: Kroniky Avelu - Mapa - Doupata nestvůr.jpg
Nestvůry mají své doupata všude…

 

Souboj

Pokud se hráč nachází na společně s nestvůrou, může se rozhodnout na ni zaútočit. Do útoku si vždy vezme dvě zelené kostky a další kostky podle vybavení, které má na sobě. Hodí kostkami  a podle počtu zobrazených zásahů udělí monstru patřičný počet zranění. 

Za monstrum hodí spoluhráč. Jím hozená zranění může útočící hráč vykrýt štíty, které mu padly. Pokud udělil stejný nebo vyšší počet zranění, nestvůra padne a hráč získá odměnu, která je zobrazena na žetonu nestvůry (zlato, vybavení nebo vylepšení stávajícího vybavení). 

Privátní: Kroniky Avelu - NEstvůry.jpg
Nestvůr je na výběr opravdu mnoho

 

Vybavení

Vybavení získává hráč z některých zabitých nestvůr nebo je může koupit na trhu za zlaťáky. Helmu, zbraň a štít si umístí na určené místo na desku své postavy. Ostatní druhy vybavení si uloží do batohu. Batoh má výřez a hráč je tam musí nakládat tak, aby se tam všechno vešlo bez překrývání. 

Vybavení většinou umožňuje přehazování kostek nebo po vylepšení rovnou přidává další kostky v boji. Vybavení je možné vylepšit – buď akcí na mapě nebo skrz odměnu za zabití nestvůry. Vylepšené vybavení se otočí na druhou stranu a umístí se zpět do daného slotu na postavě hráče.

Privátní: Kroniky Avelu - Vybavení nevylepšené.jpg
nevylepšené vybavení 

 

Akce

Některé dílky mapy umožňují vykonávat speciální akce. Pokud se hráč na nich nachází, využije jednu svou dostupnou akci na spuštění akce daného dílků. 

  • Nákup a prodej vybavení: Hráč si za 3 zlaté náhodně vybere z pytlíku s vybavením jedno vybavení nebo prodá vybavení, které má u sebe.
  • Vylepšení vybavení: Za 3 zlaté si hráč vylepší jedno ze svých vybavení.
  • Stavba hradeb: Za 3 zlaté postaví hráč jedny hradby v hradu (v tom se mohou nacházet max. 3 hradby současně).
  • Uzavření doupat nestvůr: Za 3 zlaté může hráč uzavřít jedno z doupat, ve kterých se při posunu astrolábu objevují nestvůry.
  • Nákup pastí: Za zlaťáky koupí hráč jednu z pastí a umístí ji na pole, přes které v poslední fázi půjde Bestie. Jakmile Bestie na pole s pastí vstoupí, obdrží zranění podle síly pasti. 
  • Zisk 2 zlatých: Z pole bez nestvůry je možné získat 2 zlaté.
  • Studna přání: Za 2 zlaté si hráč hodí kostkami a podle hozených symbolů může získat danou odměnu.
Privátní: Kroniky Avelu - Mapa - Dílky se speciálními akcemi.jpg
Dílky mapy se speciálními akcemi – vaše přežití závisí na jejich správném využíván

Černý úplněk – konec hry

Poslední kola hry se spustí v okamžiku, kdy je ukazatel astrolábu posunut na své poslední pole. V tom okamžiku se do hry dostává Bestie a začne se přibližovat směrem k hradu – vždy o jedno pole na konci kola (spolu se všemi ostatními nestvůrami na mapě).

Hráči stále vykonávají své dvě akce a snaží se za každou cenu nestvůry a Bestii zastavit. Jakmile by se jakákoliv z nich dostala do hradu, hráči prohráli. Každá hradba, která stojí v hradu, zabrání průniku jedné nestvůry v daném kole do hradu – pak je zničena. 

Hráči hru vyhrají, pokud zlikvidují všechny nepřátele na mapě. 

Privátní: Kroniky Avelu - NEstvůry - velké.jpg
Porazit tyto silné nestvůry dá někdy docela zabrat…

 

Dojmy 

Jak se nám putovalo krajinou Avelu, se dozvíte na následujících řádcích.

Privátní: Kroniky Avelu - TExt - Troll.jpg
Pozor na něj!

Hrad a jeho okolí – komponenty

V krabici najdete pěkné dřevěné a tvarované meeply. 

Samotné mapové dílky jsou z pořádného kartonu a stejně tak i žetony jednotlivých nestvůr a vybavení. 

Desky hráčů jsou z dvojitého kartonu, který se vkládá vzájemně do sebe. Dovnitř jde ještě tenký papir s postavou, kterou si můžete dotvořit podle svých představ. Dvojitý karton zde slouží přesně svému účelu. Vymezuje prostor na jednotlivé vybavení a v případě batohu určuje jeho velikost. 

Privátní: Kroniky Avelu - Bestie a hrdinové - meepli.jpg
Hrdinové a jejich nemesis

 

Bestii jsme museli složit dohromady z několika dílků a jako taková nás zaujala nejméně. Co nás překvapilo je, že pouze na ni je uvedeno jakými kostkami hází. A navíc je to uvedeno ve spodní části figurky, takže jsme  museli chvíli hledat, než jsme si  toho všimli.  

Kostky jsou kvalitní a v té správné velikosti, aby se s nimi dobře házelo. 

Privátní: Kroniky Avelu - Kostky.jpg
Barevné kostky

 

Barevnost

Děti potěšilo, když si mohly vymalovat své postavy, které si vložili do svých hráčských desek. Přiložený bloček obsahuje dostatek listů, takže možností je spousta. V našem případě je ale bavilo vybarvovat pouze jedenkrát. 

Oceňuji barevnost jednotlivých kostek, ty se nepletou a je jasné, jaké kostky jsou k čemu dobré (zelené =– základní, červené = útočné, modré = obranné a žluté = magické). Stejně tak i u nestvůr je jasné, že fialové kostky jsou slabší a naopak černé ty silnější, se kterými mohou nestvůry házet. 

Privátní: Kroniky Avelu - Postavy hrdinů.jpg
Barevné provedení je ponecháno na fantazii a umu každého hráče

 

Co nás naopak zarazilo, byl nesoulad mezi kostkami a barvou, která je natištěná na komponentech (vybavení, nestvůry). Třeba taková červená kostka je v reálu spíš oranžová.

Autoři navíc nešťastně zvolili hlavně barvu nepřátel. Ty se dělí na tři klany (skupiny) – hnědé, zelené a modré. A nejednou se nám stalo, že jsme přes stůl neviděli ke spoluhráči, proti jakým nestvůrám mu jeho vybavení dává výhodu. Splynutí modré a zelené bylo na denním pořádku. A to si myslím, že všichni vidíme docela dobře. Možná by stačilo zvolit sytější odstíny daných barev. Je to sice drobný detail, ale usnadnil by orientaci ve hře, obzvlášť, když plánování akcí probíhá společně.

Privátní: Kroniky Avelu - Vybavení vylepšené.jpg
Vylepšené vybavení – cíl každého hrdniny

 

Jinak samotné mapové dílky i nestvůry jsou krásně ilustrovány a výborně dokreslují atmosféru hry. 

 

Kralovství stižené kletbou – Atmosféra 

Hra se odehrává ve fiktivním království Avelu, ke kterému najdete v krabici ve zvláštní knize i celý příběh. Díky tomu jsem byl schopen děti zasvětit daleko více do celého děje hry. Pravdou je, že moje dcery nejsou zrovna velké milovnice klasické fantasy, ale tady si zkrácenou verzi rady poslechly. 

Privátní: Kroniky Avelu - Popisy nestvůr.jpg
Popisy nestvůr dokáží vytvořit daleko silnější atmosféru

 

Atmosféru dokresluje i to, že hráči mají možnost pojmenovat si hlavní postavy podle vlastní fantazie. Třeba s pomocí kostek a přiloženého archu se jmény (jde o minihru, kdy pomocí hodu kostkami zjistíte jméno své postavy). Nebo si ho prostě vymyslíte a napíšete na svůj arch hrdiny. 

Privátní: Kroniky Avelu - Volba jména.jpg
Buď si jméno vymyslíte nebo vám pomůžou kostky

 

Myslím si, že více fantasyčtivá a -chtivá dítka ocení, že v příběhu hry je dokonce popsáno, která nestvůra se přidala k jednotlivým nepřátelským klanům a proč. A to vše společně se základním popisem dané nestvůry. 

 

Zbývá jeden měsíc – Průběh hraní 

Hra velmi rychle a svižně ubíhá. Její pravidla vysvětlíte komukoliv během 5 minut. V různém počtu hráčů probíhá více méně stále stejně, ale liší se celkový dojem z ní.

Privátní: Kroniky Avelu - Text - Houbák.jpg
Další z nepřátel je připraven na zteč

 

Sólo hra

Rozdíl oproti klasické hře je v tom, že jsem měl k dispozici pouze jednu postavu a ta měla v každém kole k dispozici čtyři akce místo dvou, což mi umožnilo vylepšit si všechno své vybavení – hlavně díky bojům s nestvůrami, které mají jako odměnu právě vylepšení. Vyváženo to bylo tím, že jsem měl jen jeden batoh a tím pádem minimum prostoru na sbírání a prodej dalších věcí. O to víc jsme si hrál s tím, kolik lektvarů do něj mohu nacpat před finálním bojem s Bestií.

Hru jsem vyhrál většinou tak tak, neboli: pokud by se na tah dostal nepřítel, prohrál bych. A to jsem hrál na nejnižší obtížnost. 

Privátní: Kroniky Avelu - Komponenty.jpg
Dřevěné komponenty jsou poctivé a na plánu se neztratí 

 

Dva hráči 

Ve dvou hráčích se hra nejvíce podobá sólo variantě. K dispozici je stejný počet akcí na hráče, jen se rozdělí mezi dva hrdiny, tím pádem jsme lépe pokryli větší území. Na druhou stranu – vylepšit si všechno vybavení bylo téměř nemožné. A kolikrát jsme neměli ani všechno vybavení do jedné sady (zbraň, helma, štít)

Privátní: Kroniky Avelu - Zlaťáky a lekvary.jpg
Povinná výbava v batohu každého hrdiny

 

Tři a čtyři hráči 

Ve více hráčích se hra stala jednodušší. Hráči mají prostě více akcí, které mohou vykonat a nestvůr zase o tolik víc není. Pravdou ale je, že jsme každý měli většinou dva kousky vybavení na sobě a k většímu množství jsme se nedostali. A to ani nemluvím o tom, že bychom si je zvládli vylepšit – většinou jedno vylepšení na hrdinu a s velkým štěstím možná druhé. 

Dokončeno několikrát na střední obtížnost a vždy s přehledem a mírnou rezervou. 

Privátní: Kroniky Avelu - Žetony.jpg
Žetony mají své jednoznačné uplatnění.

 

Promo

Potěšil mě promo materiál, který je ke hře k dispozici. Nálepky na meeply potěší a přidají další střípek do atmosféry hry. A už se mi aspoň nestane, že postavím meepla vzhůru nohama… :-)

Privátní: Kroniky Avelu - Promo vybavení.jpg
Sice jsou jenom tři, ale když si je vytáhnete, tak maximálně potěší.

 

Hrdinské předměty se sice v pytlíku s vybavením špatně hledají, ale když je máte, stojí za to. 

  • Váček na peníze – Uskladnění peněz na sebe ocení každý nestvůrobijec.
  • Teleportační kámen – Umožní vytvořit zkratku tam, kde je položen.
  • Drahokam štěstí – V bitvě umožní přehození peněz.
Privátní: Kroniky Avelu - TExt - kostlivec.jpg
Porazíte jej? 

 

Shrnutí 

Libilo se mi

  • Rodinný charakter hry 
  • Rychlá příprava
  • Rychle odehraná partie hry
  • Vylepšování hrdinů pomocí vybavení
  • Atmosféra celé hry – i když se to nezdá, hra není lehká na vyhrání
  • Baví děti i dospělé
  • Napětí, které hra umí vybudovat
  • Kostky umí nepěkně pošramotit i sebelépe vybaveného hrdinu
Privátní: Kroniky Avelu - Pasti.jpg
Bestie se chytila do pasti a nás zase chytila celá hra – prostě nás baví… :-)

 

Co šlo udělat jinak 

  • Barevné sladění herních komponent
  • Jiné barevné schéma 
  • Chybí mi boty pro hrdiny – že by se objevily v možném rozšíření? ;-)
Privátní: Kroniky Avelu - Nestvůry a bestie - rub.jpg
Tak jsme to té Bestii spočítali

 

Suma sumárum jsme si Kroniky Avelu užili v jakémkoliv počtu hráčů. Jedná se o rychlou a relativně jednoduchou kooperativní hru pro rodinné hraní. Nicméně na své si u ní přijdou i zkušení hráči, kteří mají šanci dát do hry své know how, když je potřeba plánovat dopředu. Hra totiž velmi rychle spěje ke konci a pokud se hráči dostatečně nepřipraví, Bestie se svými nestvůrami je hladce porazí. O to snadněji, pokud jim zrovna nebudou padat kostky.

Hru doporučuji nejen těm, kteří chtějí ochutnat atmosféru podobnou Karaku, ale i těm kteří si touží zahrát hezky vypadající rodinnou hru s fantasy atmosférou.

Privátní: Kroniky Avelu - Hrdinové - odchod.jpg
Na viděnou při další výpravě za dobrodružstvím!

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Boty jsou v rozšíření Adventurer’s Toolkit:) K dostání je jen polsko-anglické balení, ale pravidla v PDF jsou na hraj.cz

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

2.1.2022 16:43:47

Hezká recenze :-) 

Jen si v textu uprav, že “ Drahokam štěstí – V bitvě umožní přehození kostky”

2.1.2022 17:27:29 | Upraveno autorem (porovnej)

Mne to trochu pripomína Euthiu v zjednodušenej verzii a za ovela prijatelnejšiu cenu :-), alebo to je len môj pocit ?

16.7.2022 22:50:39
Offcanvas