Autor: martinsun | 2.1.2022 | 8
Kouzelný meč a zbroj jim měly zajistit vítězství. Jenže potřebovali trpaslíky, kteří mají své sídlo na druhém konci říše. A mezi nimi se usadila všemožná stvoření, která s každým dnem blížícím se černému měsíci sílila. Věřili do poslední chvíle, do posledního dechu… Bohužel marně a hrad byl ztracen… pro tentokrát.
Ve hře Kroniky Avelu se hráči stávají hrdiny, kteří povstali, aby bránili magickou říši před nájezdem zlovolných tvorů. Tito tvorové na konci měsíce zaútočí pod vedením mocné Bestie na hrad – srdce říše. Pokud je hrad dobyt, hráči prohrávají. Zlikvidují-li všechna monstra i s Bestií, tak zvítězí.
Na stůl se lícem nahoru nachystají 4 startovní dílky království: pozice hradu je dána, zbylé tři se vyloží náhodně. Poté se připraví mapa celého království – v pravidlech naleznete několik dopředu daných mapových scénářů. Vyberete si jeden z nich nebo si vytvoříte mapu podle sebe.
Každý hráč si vezme jednu desku hráče, položí na ni 5 žetonů vytrvalosti (životů) a náhodně si vylosuje jedno vybavení z pytlíku s vybavením. Poté hra může začít.
Hru začíná hráč s žetonem prvního hráče, kterým zůstává do konce hry. Každý hráč ve svém tahu provede 2 akce:
Po odehrání 2 libovolných akcí (mohou být i stejné) hraje další hráč.
Jakmile odehrají všichni hráči, posune se počítadlo kol – astroláb – a podle daného symbolu na stupnici se buď objeví nová monstra na všech prázdných doupatech, nebo si všichni hráči vyléčí jeden život.
Jakmile se astroláb dostane na své poslední pole, přichází do hry Bestie. Ta způsobí, že všechna monstra na konci každého dalšího tahu postoupí o jedno pole blíž směrem k hradu. Pokud některé z nich dorazí do hradu, hra končí. Hráči proto musí všechna monstra porazit a odstranit je z mapy.
Pokud se hráč nachází na společně s nestvůrou, může se rozhodnout na ni zaútočit. Do útoku si vždy vezme dvě zelené kostky a další kostky podle vybavení, které má na sobě. Hodí kostkami a podle počtu zobrazených zásahů udělí monstru patřičný počet zranění.
Za monstrum hodí spoluhráč. Jím hozená zranění může útočící hráč vykrýt štíty, které mu padly. Pokud udělil stejný nebo vyšší počet zranění, nestvůra padne a hráč získá odměnu, která je zobrazena na žetonu nestvůry (zlato, vybavení nebo vylepšení stávajícího vybavení).
Vybavení získává hráč z některých zabitých nestvůr nebo je může koupit na trhu za zlaťáky. Helmu, zbraň a štít si umístí na určené místo na desku své postavy. Ostatní druhy vybavení si uloží do batohu. Batoh má výřez a hráč je tam musí nakládat tak, aby se tam všechno vešlo bez překrývání.
Vybavení většinou umožňuje přehazování kostek nebo po vylepšení rovnou přidává další kostky v boji. Vybavení je možné vylepšit – buď akcí na mapě nebo skrz odměnu za zabití nestvůry. Vylepšené vybavení se otočí na druhou stranu a umístí se zpět do daného slotu na postavě hráče.
Některé dílky mapy umožňují vykonávat speciální akce. Pokud se hráč na nich nachází, využije jednu svou dostupnou akci na spuštění akce daného dílků.
Poslední kola hry se spustí v okamžiku, kdy je ukazatel astrolábu posunut na své poslední pole. V tom okamžiku se do hry dostává Bestie a začne se přibližovat směrem k hradu – vždy o jedno pole na konci kola (spolu se všemi ostatními nestvůrami na mapě).
Hráči stále vykonávají své dvě akce a snaží se za každou cenu nestvůry a Bestii zastavit. Jakmile by se jakákoliv z nich dostala do hradu, hráči prohráli. Každá hradba, která stojí v hradu, zabrání průniku jedné nestvůry v daném kole do hradu – pak je zničena.
Hráči hru vyhrají, pokud zlikvidují všechny nepřátele na mapě.
Jak se nám putovalo krajinou Avelu, se dozvíte na následujících řádcích.
V krabici najdete pěkné dřevěné a tvarované meeply.
Samotné mapové dílky jsou z pořádného kartonu a stejně tak i žetony jednotlivých nestvůr a vybavení.
Desky hráčů jsou z dvojitého kartonu, který se vkládá vzájemně do sebe. Dovnitř jde ještě tenký papir s postavou, kterou si můžete dotvořit podle svých představ. Dvojitý karton zde slouží přesně svému účelu. Vymezuje prostor na jednotlivé vybavení a v případě batohu určuje jeho velikost.
Bestii jsme museli složit dohromady z několika dílků a jako taková nás zaujala nejméně. Co nás překvapilo je, že pouze na ni je uvedeno jakými kostkami hází. A navíc je to uvedeno ve spodní části figurky, takže jsme museli chvíli hledat, než jsme si toho všimli.
Kostky jsou kvalitní a v té správné velikosti, aby se s nimi dobře házelo.
Děti potěšilo, když si mohly vymalovat své postavy, které si vložili do svých hráčských desek. Přiložený bloček obsahuje dostatek listů, takže možností je spousta. V našem případě je ale bavilo vybarvovat pouze jedenkrát.
Oceňuji barevnost jednotlivých kostek, ty se nepletou a je jasné, jaké kostky jsou k čemu dobré (zelené =– základní, červené = útočné, modré = obranné a žluté = magické). Stejně tak i u nestvůr je jasné, že fialové kostky jsou slabší a naopak černé ty silnější, se kterými mohou nestvůry házet.
Co nás naopak zarazilo, byl nesoulad mezi kostkami a barvou, která je natištěná na komponentech (vybavení, nestvůry). Třeba taková červená kostka je v reálu spíš oranžová.
Autoři navíc nešťastně zvolili hlavně barvu nepřátel. Ty se dělí na tři klany (skupiny) – hnědé, zelené a modré. A nejednou se nám stalo, že jsme přes stůl neviděli ke spoluhráči, proti jakým nestvůrám mu jeho vybavení dává výhodu. Splynutí modré a zelené bylo na denním pořádku. A to si myslím, že všichni vidíme docela dobře. Možná by stačilo zvolit sytější odstíny daných barev. Je to sice drobný detail, ale usnadnil by orientaci ve hře, obzvlášť, když plánování akcí probíhá společně.
Jinak samotné mapové dílky i nestvůry jsou krásně ilustrovány a výborně dokreslují atmosféru hry.
Hra se odehrává ve fiktivním království Avelu, ke kterému najdete v krabici ve zvláštní knize i celý příběh. Díky tomu jsem byl schopen děti zasvětit daleko více do celého děje hry. Pravdou je, že moje dcery nejsou zrovna velké milovnice klasické fantasy, ale tady si zkrácenou verzi rady poslechly.
Atmosféru dokresluje i to, že hráči mají možnost pojmenovat si hlavní postavy podle vlastní fantazie. Třeba s pomocí kostek a přiloženého archu se jmény (jde o minihru, kdy pomocí hodu kostkami zjistíte jméno své postavy). Nebo si ho prostě vymyslíte a napíšete na svůj arch hrdiny.
Myslím si, že více fantasyčtivá a -chtivá dítka ocení, že v příběhu hry je dokonce popsáno, která nestvůra se přidala k jednotlivým nepřátelským klanům a proč. A to vše společně se základním popisem dané nestvůry.
Hra velmi rychle a svižně ubíhá. Její pravidla vysvětlíte komukoliv během 5 minut. V různém počtu hráčů probíhá více méně stále stejně, ale liší se celkový dojem z ní.
Rozdíl oproti klasické hře je v tom, že jsem měl k dispozici pouze jednu postavu a ta měla v každém kole k dispozici čtyři akce místo dvou, což mi umožnilo vylepšit si všechno své vybavení – hlavně díky bojům s nestvůrami, které mají jako odměnu právě vylepšení. Vyváženo to bylo tím, že jsem měl jen jeden batoh a tím pádem minimum prostoru na sbírání a prodej dalších věcí. O to víc jsme si hrál s tím, kolik lektvarů do něj mohu nacpat před finálním bojem s Bestií.
Hru jsem vyhrál většinou tak tak, neboli: pokud by se na tah dostal nepřítel, prohrál bych. A to jsem hrál na nejnižší obtížnost.
Ve dvou hráčích se hra nejvíce podobá sólo variantě. K dispozici je stejný počet akcí na hráče, jen se rozdělí mezi dva hrdiny, tím pádem jsme lépe pokryli větší území. Na druhou stranu – vylepšit si všechno vybavení bylo téměř nemožné. A kolikrát jsme neměli ani všechno vybavení do jedné sady (zbraň, helma, štít)
Ve více hráčích se hra stala jednodušší. Hráči mají prostě více akcí, které mohou vykonat a nestvůr zase o tolik víc není. Pravdou ale je, že jsme každý měli většinou dva kousky vybavení na sobě a k většímu množství jsme se nedostali. A to ani nemluvím o tom, že bychom si je zvládli vylepšit – většinou jedno vylepšení na hrdinu a s velkým štěstím možná druhé.
Dokončeno několikrát na střední obtížnost a vždy s přehledem a mírnou rezervou.
Potěšil mě promo materiál, který je ke hře k dispozici. Nálepky na meeply potěší a přidají další střípek do atmosféry hry. A už se mi aspoň nestane, že postavím meepla vzhůru nohama… :-)
Hrdinské předměty se sice v pytlíku s vybavením špatně hledají, ale když je máte, stojí za to.
Libilo se mi
Co šlo udělat jinak
Suma sumárum jsme si Kroniky Avelu užili v jakémkoliv počtu hráčů. Jedná se o rychlou a relativně jednoduchou kooperativní hru pro rodinné hraní. Nicméně na své si u ní přijdou i zkušení hráči, kteří mají šanci dát do hry své know how, když je potřeba plánovat dopředu. Hra totiž velmi rychle spěje ke konci a pokud se hráči dostatečně nepřipraví, Bestie se svými nestvůrami je hladce porazí. O to snadněji, pokud jim zrovna nebudou padat kostky.
Hru doporučuji nejen těm, kteří chtějí ochutnat atmosféru podobnou Karaku, ale i těm kteří si touží zahrát hezky vypadající rodinnou hru s fantasy atmosférou.
Boty jsou v rozšíření Adventurer’s Toolkit:) K dostání je jen polsko-anglické balení, ale pravidla v PDF jsou na hraj.cz
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.
Hezká recenze :-)
Jen si v textu uprav, že “ Drahokam štěstí – V bitvě umožní přehození kostky”
Mne to trochu pripomína Euthiu v zjednodušenej verzii a za ovela prijatelnejšiu cenu :-), alebo to je len môj pocit ?
T.I.M.E Stories
Akt. cena: 590 Kč
Končí za: 8 dnů