Když plamen hoří a v mrazu sněží, Valerie z toho těží!

Autor: Shark | 20.2.2024 | 4

Dobrý den, majore Gagarine, tak jsme se konečně dočkali… Pouští, ledovců, oáz, tunder a sopek!

Volejte sláva a třikrát se radujte! Vydavatelství Rexhry nenechalo ty z vás, kdo máte rádi Království Valerii, na holičkách a přineslo nám v jedné várce dokonce čtyři rozšíření, resp. jedno „normální“ a tři minirozšíření. V rámci této recenze se právě tomu většímu podíváme na zoubek, lépe řečeno pod víko.

 

Privátní: 103_4035.JPG
Krabička

 

Od karetních her typu Království Valerie jejich příznivci zpravidla očekávají další karty a Plameny a mráz přináší právě tohle: mnoho nových karet, aby krabice od základní hry nezela prázdnotou a při manipulaci nedocházelo k rozletu uložených karet po celém vnitřku. A považte, je opravdu o co stát: 48 karet obyvatel (s hodnotami 1-12, přičemž 9 a 10, resp. 11 a 12 jsou obsaženy na jedné kartě), 30 karet nestvůr (z 5 nových prostředí), 20 karet panství, 6 karet vévodů, 6 karet událostí, nepočítaje podpůrný materiál ve formě oddělovačů či přehledových karet.

V následujícím textu se proto společně podíváme, čím si lze základní hru obohatit.

 

Události – nová herní mechanika

Události představují nový typ karet, na něž je již pamatováno oddělovačem v základní hře. Pokud chcete s událostmi hrát, náhodně nebo cíleně si vyberete tolik událostí, kolik je v dané partii hráčů. Plameny a mráz obsahuje celkem šest těchto karet, ale jestliže vlastníte i další rozšíření s událostmi, můžete je libovolně kombinovat. Vybrané karty zamícháte a položíte na stejný počet karet vyčerpání. Jakmile v některém centrálním balíčku dojdou karty, otočíte z balíčku událostí a vyčerpání vrchní kartu a položíte ji na místo vyčerpaného balíčku.

Privátní: události.jpg
Karty událostí

Na rozdíl od nepřátelských událostí, jež obsahuje už samotná základní hra, mají „bezpřívlastkové“ události většinou jednorázový efekt, který se uplatní ve chvíli, kdy daná událost vstoupí do hry. Efekty jsou rozmanité: od možnosti měnit sílu, magii či zlaťáky na vítězné body přes automatickou ztrátu peněz či deaktivaci obyvatele po možnost získat za magii další akci. 

Události proto doporučuji těm z vás, kdo si chcete ozvláštnit vyčerpání balíčků nějakým jednorázovým efektem, resp. nepřátelské události ze základní hry vám přijdou příliš složité nebo prodlužující partii.

 

Nepřátelé

U nepřátel se relativně často setkáte s otevřenými odměnami, tj. smíte si vybrat kombinaci síly, magie a zlaťáků až do uvedené hodnoty (od jedničky za zabití Ghúla po čtyřku za eliminaci Kyklopa). Další nepřátelé typu Ohnivého ohaře vám dávají na výběr vzít si místo zdrojů další vítězné body, za Vlka si smíte vzít přímo rolníka a Sněhová královna vám dokonce přinese jako na ledovém podnosu celé panství. Vzhledem k povaze mnoha monster se snažte udržovat si magii na dostatečné výši, protože ji vedle žolíkového efektu budete potřebovat i přímo v boji.

Privátní: nestvůry pm.JPG
Nepřátelé z pěti nových oblastí

 

Obyvatelé

Kdo čeká zvýšenou interakci mezi hráči právě u obyvatel, bude zklamán. V rámci nových postav se však přesto najdou takové, které stojí za pozornost. Kromě nových rolníků a rytířů, o nichž se zmíním dále, bych rád připomněl Hudebnici, jejíž schopnost umožňuje aktivnímu hráči získat přímo vítězné body, případně Čarodějku, generující libovolné zdroje. I přiřezení stavů k číslům zhruba odpovídá základní hře, takže se nemusíte obávat, že by některých symbolů výrazně ubylo.

Privátní: pm OBYVATELÉ.jpg
Noví obyvatelé aneb do koho můžete investovat

 

Vévodové a panství 

U vévodů se blíže zastavovat nechci, díky nim získáte další možné bonusové body, pokud se přizpůsobíte jejich požadavkům. Zato nová panství potěší především ty z vás, kteří upřednostňujete větší interakci (čti: škození druhým). A že je opravdu z čeho vybírat: Rozeklanou zátokou zničíte soupeři jednoho obyvatele, Toulavý plamen zase zlikviduje protihráči náhodně vybranou kartu již poraženého nepřítele. A do třetice Rudá díra vám umožňuje vysávat na konci vaší fáze akcí ostatním sílu. Avšak pokud si včas postavíte Palác sedmi sluncí, pletichy protihráčů u vás nemají šanci. Z dalších panství bych zmínil ještě Palác ledové čarodějnice, kdy za odhození 1 obyvatele z centrálních balíčků získáte 1 vítězný bod, Severní zeď umožňuje odhazovat nepřátele s určitým symbolem (sice bez bodů, ale zato opakovaně během vaší fáze házení), Hřebeny Ararmartinu vám poskytnou 3 zlaťáky a možnost koupit si další panství, a Zafarova oáza šanci vyměnit libovolnou kombinaci 9 zdrojů za 4 vítězné body.

Privátní: vévodové panství.JPG
Nová panství a vévodové

 

Základ versus rozšíření

Jedním z největších úskalí designu karetních her, kde si pro každou partii cíleně vybíráte určité karty (jako například Dominion či klasický Magic), je snaha, aby nové karty svou silou a schopnostmi nedeklasovaly ty stávající. V Království Valerie tento problém nastává u karet obyvatel a v menší míře nepřátel, protože vévodové a panství vstupují do hry náhodně a vy tedy musíte takticky manévrovat až během samotné partie.

Já osobně vidím největší problém v nových verzích Rolníka a Rytíře (přesněji řečeno Rytířky). Každá z těchto karet obsahuje dva symboly stavů, a navíc dává aktivnímu hráči při aktivaci schopnosti na výběr ze dvou zdrojů, což je za zvýšení ceny o 1 zlaťák velmi levné. A v tomto duchu lez pokračovat i dále: tím, že každý z těchto obyvatel disponuje hned dvěma stavovskými symboly, splníte jedním vrzem požadavek na získání nejednoho panství (například Arabijského přístavu nebo Chrpínského opevnění z tohoto rozšíření).

A zatímco u všech ostatních čísel máte spolu s Plameny a mrazem na výběr ze 3 obyvatel u každého čísla, resp. dvojčísla, kde každý z nich má svou jedinečnou schopnost, u Rolníka a Rytířky se přímo nabízí na starou verzi zapomenout a přidržet se té nové (což budou prosazovat především hráči, kteří se snaží ze všeho vytěžit maximum). Právě v této souvislosti bych doporučil hrát variantu s náhodnými obyvateli ze základní hry, aby se u těchto dvou balíčků udrželo napětí.

Privátní: rolník rytířka.JPG
Staré versus nové – horší versus lepší?

 

Po plamenném projevu mrazivé zakončení?

Toto rozšíření přináší přesně to, co Království Valerie potřebuje, aby si udrželo svou přitažlivost: spoustu karet a nové možnosti jejich kombinování. Kromě výše zmíněné nevyrovnanosti několika obyvatel bych jako nedostatek zmínil ještě absenci identifikačních symbolů rozšíření na kartách, případně jejich jmenného seznamu, kdybyste někdy v budoucnu potřebovali jednotlivé moduly od sebe oddělit. Ale jinak nezbývá než všem popřát příjemnou zábavu, když budete jako noví vévodové v čele nových obyvatel prozkoumávat nová zákoutí a porážet nové nepřátele v tomto jedinečném fantastickém světě. Jestliže se vám Království Valerie líbí a máte pocit, že se začíná ohrávat, Plameny a mráz jsou přesně tím, co do své ludotéky potřebujete.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Hobit - dobrodružná desková hra (1994)
Hobit - dobrodružná desková hra (1994)
Akt. cena: 4000 Kč
Končí za: 1 hodina

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas