Karetní hra RONE - rozhovor s autorem Štěpánem Štefaníkem

Autor: PatrikBolas | 22.6.2015 | 13

Zhruba před měsícem jsem dostal možnost vyzkoušet si - dle mého názoru - velmi povedenou karetní hru pro dva hráče z postapokalyptického prostředí s názvem RONE. O tom, že by vás RONE nemělo minout, vás přesvědčí sám autor Štěpán Štefaník v obsáhlém, informacemi a obrázky nabytém rozhovoru. Berte na vědomí, že vzhled karet a rozložení jednotlivých prvků na nich nejsou finální.


 

Patrik: Ahoj! Nejprve nám svoji hru v krátkosti představ.

Štěpán: Ahoj. Jedná se o post-apokalyptickou sběratelskou karetní hru pro dva hráče, ve které se hráči navzájem snaží zničit všechny karty z protivníkova balíčku. Ten hráč, kterému se to podaří jako prvnímu, vyhrál. Při hře se každý hráč vtělí do jednoho z hrdinů, s jehož pomocí může verbovat armádu, vybavovat ji dostupnými technologiemi a s ní porazit svého nepřítele.

Jak dlouho na této hře již pracuješ a jsi jejím jediným autorem?

Současná verze (Beta 0.9) je desátou generací, kde každá generace se vyvíjela zhruba 6 měsíců, takže pokud správně počítám, bude to již 5 let od prvotní myšlenky, kdy jsem se rozhodl jako skalní fanda hry „Magic the Gathering“ vytvořit hru, která bude napravovat nedostatky, které mně při jejím hraní vadily.

Co se týče autorství tak ano, jsem jediným autorem, nicméně do projektu byla v průběhu zapojena spousta lidí (rodina, testeři, ilustrátoři), kteří mi pomáhali a stále pomáhají doladit hru do finální podoby. Bez nich bych se nikdy nedostal tak daleko.

  

Jakým způsobem jsi hru testoval? Přeci jen rozsáhlá karetní hra musí být náročná na vyváženost jednotlivých karet.

Hlavním cílem ve hře bylo vytvořit vyrovnané herní prostředí, tudíž navrhnout karty tak, aby jejich síla byla ve hře rovnocenná, samozřejmě vždy s ohlédnutím na podmínky pro jejich aktivaci. Takový systém je mnohem náročnější na testování než klasické sběratelské karetní hry, které spoléhají na tzv. „rarity systém“ (síla karet odstupňovaná dle předem daných a hráčům známých stupních, viz již zmiňovaný Magic: the Gathering, poznámka redakce) a de-facto jim nevadí, že se ve hře vyskytují karty mnohem silnější než všechny ostatní. Avšak díky velké řadě testerů, která se generaci po generaci rozšiřovala, se nyní dostáváme přes hranici 3000 odehraných her, což už je poměrně slušné číslo. Nicméně pro vydání hry je pro nás milník 5000 testovacích her, takže před sebou máme ještě spoustu práce.

Mohl bys nám blíže představit herní mechanismy?

Samotná hra vychází z běžných karetních mechanismů, ve kterých si hráči vytváří svou armádu, s jejíž pomocí se snaží zničit nepřítele a jeho armádu. K tomu jim pomáhají různé podpůrné efekty, ve hře nazývané „Taktiky“ a sada speciálních karet – „Technologií“ – které slouží jako žolíci a jsou hráčům dostupné po celou dobu hry.
Primárním herním mechanismem, na kterém je založen princip hry, je tzv. „lifebound systém“. Ten funguje tak, že za každé zranění, které obdrží hráčův hrdina, musí hráč zničit jednu svou kartu, držící na své ruce, nebo z vrchu svého herního balíčku. Hráči tak stojí neustále před rozhodnutím, zda vyhodit známou kartu z ruky, nebo vyhodit náhodnou kartu ze svého balíčku. Správné rozhodnutí, kterou kartu si ponechat je jedním ze strategických prvků hry, který velkou mírou ovlivňuje průběh celé partie.

  

Dalším mechanismem, který kompenzuje náhodnost předchozího systému je tzv. „graveyard management“, tedy práce se hřbitovem. Každá karta, která je ve hře zničena, odchází do hřbitova, ze kterého může být po zaplacení potřebných surovin znovu použita. Hráči se tak opět musí rozhodovat, kterou kartu chtějí znovu použít, což může razantním způsobem ovlivnit průběh celé hry.


Jednotlivé karty mohou disponovat řadou speciálních vlastností, jako např. neviditelností, létáním apod., nebo mohou mít různé aktivní či pasivní dovednosti. Škála jednotlivých efektů je velká a téměř každá karta má svou unikátní schopnost.


Celý systém dohromady vytváří herní prostředí, které umožňuje hrát naprosto odlišné hry i se stejnými balíčky, neboť každá hra se může jedním rozhodnutím posunout úplně jiným směrem. Navíc se zde nemůže stát, že vám některá karta prostě nepřijde, neboť v průběhu hry vždy použijete úplně všechny karty, ať tím či oním způsobem.

 

V čem se podle tebe tato hra liší od ostatních her podobné kategorie a proč by mě tedy měla zaujmout?

Jedním z hlavních cílů hry bylo vytvořit vyrovnané herní prostředí, které nebude klást důraz na vlastnictví silných karet, ale cestou k vítězství bude spíše znalost samotné hry a správné herní rozhodnutí. Hra je tedy obecně koncipována tak, aby vyhrál hráč, který udělal méně chyb a samozřejmě měl i krapet pověstného herního štěstí. Hra by tedy měla zaujmout především hráče, kteří hledají vyrovnané herní prostředí, ve kterém můžou ukázat své konstrukční, logické a strategické schopnosti.

Mohl by ses trochu více rozpovídat o příběhovém pozadí hry?

Jak jsem nastínil v úvodu, jedná se o post-apokalyptickou vizi budoucnosti. Příběh se odehrává v roce 2158, kdy se lidstvo vzpamatovává z nedávné jaderné války, která zahubila téměř většinu lidstva. Skoro všechny vodní toky na planetě jsou zamořeny tzv. „Nanoidy“ – hybridními bakteriemi, které zabijí jakéhokoliv člověka, který s nimi přijde dlouhodobě do styku. Neinfikované zásoby vody na planetě začínají prudce docházet a tak jednotlivé přeživší skupiny, nově nazývané „Rasy“ mezi sebou bojují o nadvládu nad touto životně důležitou surovinou. Díky pokročilým technologiím se ve světě nachází různí mutanti, hybridi (lidé propojení s mechanickými součástkami) a další rasy, které díky náhodě přežily katastrofu.

 

Bude příběh přítomen přímo i ve hře třeba v podobě flavor textů na kartách a budeme si o něm moci něco zjistit i mimo samotnou hru?

Bohužel, kvůli čitelnosti karet jsem prozatím „flavor texty“ z karet odstranil. Nicméně o samotném příběhu, popisu jednotlivých ras a hrdinů se budete moci dočíst na našich stránkách: http://www.rone-rtcg.com. Rovněž plánuji vydat drobné povídky z našeho světa, ale to je prozatím vize budoucnosti.

Jak hru plánuješ vydat a míříš i na zahraniční trhy?

V první fázi se primárně soustřeďuji na český a slovenský trh. Na konci srpna tohoto roku chci hru financovat pomocí „Kickstarteru“, od jehož výsledku se budou odvíjet další kroky.

Budeme mít možnost si hru někde vyzkoušet?

Ano, v průběhu roku navštívím několik festivalů deskových her, kde nejbližší je festival „Gamecon“, který se pořádá 16. – 19. 7. 2015 v Pardubicích a rád bych se ukázal i na pražském „Deskohraní“.


V druhé polovině července tohoto roku, bude zveřejněno 35 „print-to-play“ karet, které si budou moci hráči stáhnout z našich webových stránek a hru si vyzkoušet doma na vlastní kůži. Z těchto karet půjdou poskládat dva jednoduché balíčky, takže si hráči budou moci hru vyzkoušet s kamarády.

 

Až hra bude venku, máš s ní nějaké větší plány? Dotované turnaje?

Samozřejmě bych byl rád, kdyby se hra ujala a vytvořila si solidní herní základnu. V takovém případě plánuji dotovanou sérii turnajů o mistra republiky. Na samotné turnaje mám již připravené zajímavé herní formáty, ale to prozatím nechám pod pokličkou.

Pokud hra opravdu uspěje, přemýšlíš už o jejím rozšíření?

Ano přemýšlím a při vývoji první edice, která mimochodem obsahuje přes 250 karet, jsem již vše podřídil tomu, že do budoucna nějaké rozšíření vyjde. Mám v záloze další unikátní rasy, nové schopnosti karet, které posunou hru zase o kousek dál. V současnosti již začínám s prací na prvním rozšíření.

Nakonec, kde naleznu více informací o hře?

Veškeré informace o hře naleznete na našich webových stránkách: http://www.rone-rtcg.com, nebo na facebooku.

 

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho štěstí při finalizaci hry.

Taky děkuji. Ahoj.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

šmudlikybudliky

(y)
Jedina hra na tento styl co jsem kdy hrál je Hearthstone *cough* a znam trochu Wastelands ... jiank jsem s ničim podobným do styku nepřišel. Ani nejsem moc fanoušek her z budoucnosti a post-apokalyps atd.

Ale tohle vypadá moc dobře.

22.6.2015 17:02:18

Guner

kickstarter
Preložiť do angličtiny a šup na kickstarter :)

22.6.2015 20:09:46

korektura
Snad si to tu autoři přečtou.

Doufám, že karty ještě čeká korektura. Pokud ne, měl bych pár kritických poznámek.
Drop-bot: Na konci svého kola… do svých rukou…
Marta Holz: sleva -2 [kapka] - čistě technicky to znamená, že odečítáš záporné číslo, tedy že výsledná cena je o 2 [kapka] dražší. Lépe by podle mě bylo …je o 2 [kapka] nižší/levnější. Nebo to formulovat nějak jako v druhém efektu, pokud chcete ponechat to mínus.

U druhého efektu - pokud to je efekt negativní zaměnil bych (spíše pozitivní) slovo "získá" za "utrpí" nebo něco podobného.

Taky jsme včera náhodou zjistili, že symbol "tapnutí" mají Wizardi bohužel registrovaný. Nevím, jestli to víte, tak si na to dejte bacha ;-)

Ať se daří!

23.6.2015 10:18:14

Kickstarter
No ja sa zase vyjadrim k dizajnu po grafickej stranke.

Davajte si pozor na prekreslene obrazky od inych autorov. Marta Holz je z last of us a je to silne viditelne. Dalsia vec treba zapracovat poriadne na grafike, posobi to este silne amatersky (dizajn samotny) nato, ze planujete kickstarter. Karty posobia ako z 6 rozdielnych hier, navrhujem sa silno zamerat na tvrde postapo, lebo takto mi to pride ako Postapo/Space opera/netrunner/Iron man/Battletech. Projektu samozrejme drzim vsetky palce a velmi rad si ho vyskusam. Musim ae pochvalit to video, to sa mi pacilo a viem si ho predstavit na KS.

Ad Wizards... Wizardi maju na viac veci trademark tak davajte pozor a najma zahranicny hraci (z vlastnej skusenosti viem) velmi tazko prijmu Hybrid existujucej TCG tak davajte pozor na uz niekolkokrat obomielane mechaniky. Z toho co som cital mi to silne pripomenulo star wars ccg ktora je pomerne velmi znama.

Neberte to ako kritiku to v ziadnom pripade. Len reagujem na to malo co som sa docital a videl a mozno vam to pomoze mozno nie.

Bude niekde uverejnene videjko z hry? ALebo nejake PnP demo?

23.6.2015 11:01:07

Sorcerer - demo
Jak se píše v článku: "V druhé polovině července tohoto roku, bude zveřejněno 35 „print-to-play“ karet...Z těchto karet půjdou poskládat dva jednoduché balíčky..."

23.6.2015 11:05:12

Štěpán Štefaník

Reakce - Woflsen, Sorcerer
To Woflsen: Co se týče textové korektury ještě prakticky vůbec neproběhla, ta bude procházet kompletní revitalizací jakmile dokončíme kompletní herní vývoj a ujistíme se, že jsou karty již nadesignované všechny správně.

To Sorcerer: Co se týče obrázků jsou všechny díla autorská, to že je obrázek něčemu podobný může být matoucí, nicméně každý autor se může inspirovat, to nijak nebrání nakreslit podobný obrázek - důležité je, že to nakreslil on sám.

Jinak instruktážní video s výkladem pravidel připravujeme a doufáme, že v brzké době dokončíme. Po jeho shlédnutí si budete moci udělat lepší představu o tom, že hra obsahuje skutečně unikátní mechanismy a žádnou ze současných her nekopíruje, byť se to tak může na první pohled jevit.

23.6.2015 12:18:23

Štěpán Štefaník

Kritika
Jinak všem samozřejmě za veškerou kritiku děkuji, ta je pro autora vždy přínosnější než pochvala - byť to někdy bolí :D

23.6.2015 14:16:49

Foret

Paráda
Vypada to zatim skvele! Jak svet tak prubeh hry. Myslim ze by se kinecne mohlo jednat o hru ktrrpu jiz nekolik let zatim marne hledam. Uz se nemuzu dockat na karty a az si hru vyzkousim. Drzim palce at se dari ! :)

23.6.2015 15:02:54

Kritika
Stepan kritiku ktora je konstruktivna rozoznas hned od hateu. V tomto pripade ani ja ani Wolfsen (podla mna) ta nechceli nijako odradit alebo demotivovat. To v ziadnom pripade, prave naopak tak ako mas odomna palec hore tak ti drzim palce a chcem aby to vyslo. Lenze! Bez kritiky to nebude to prave orechove. Cize poriadne citaj kazdu kritiku (Ja mam vo zvyku precitat kazdu... ano aj tu co boli, precitat 5x za sebou. Potom po case si ju zasa otvorit a zasa precitat a premyslat nad nou). Negativna kritika je 10x lepsia ako ignoracia. Cize to, ze sme si s WOlfsenom podudrali je so zamerom aby si popremyslal nad tym, ci by nieco neslo zlepsit, alebo popremyslat nad spravnou prezentaciou. Vies ako prvy dojem 2x nespravis. Ale toto nevyzera zle, len neschadzaj z cesty nech ti ludia (ako ja napriklad) napisu cokolvek. Cize drzim palce, nezabudni si otvorit forum a vela diskutovat s hracmi. Priatelia a rodina su super betatesteri ale potrebujes cudziu komunitu. Prajem vela sil a pevne dufam, ze nam das poriadny narez. Kazdopadne REPREZENTUJ!!!

23.6.2015 15:39:12

ad grafika
Já se grafika (grafiků?) zastanu... ilustrace vypadají pěkně a to že se něco něčemu podobá neznamená, že se jedná o kopii. Například karta research je moc pěkná... a vlastně i ostatní ilustrace působí parádně... co je ale vážně nic moc je design karet jako takový. Ten podklad je hrozný, stejně jako font... působí to celé neuhlazeně, jako by tam byl ten pěkný obrázek jenom naplácnutý...

27.6.2015 06:25:12

pár poznámek
Taky se mi to líbí a mám pár kritických poznámek:
-doufám, že se ve finální verzi nedočkáme nějakých kostrbatých kombinací angličtiny
a češtiny jako je to na ukázkách.
-nemohly by tam být nějaké sympatičtější národy než jen (co vím) Němci, Rusi a Arabové (?). Klidně by mohli být i nějací Češi, když je hra česká.
-Alpha prototype by měl mít obrázek postaveného robota a ne dílny s pár díly.
-Doufám, že karty budou někde ještě před tiskem k nahlédnutí: komunita hráčů je jistě ráda zkontroluje
-pro úspěch KS doporučuji zlepšit stránky hry na Geeku a urychleně poslat nějakému slavnému recenzentovi (Dice Tower, Rahdo).

20.11.2015 12:31:46

ještě
Efekty karet by měly být tématické.
Proč Research vrací Technologii zpátky do ruky? Jaké je tématické zdůvodnění?
Marta Holz: Pokud v její pasivní schopnosti jde o to, že zlevňuješ to číslo nahoře,
proč tam není napsané rovnou zlevněné?

20.11.2015 12:35:36

ad pár poznámek
1.) Celá hra projde korekturou jak češtiny, tak angličtiny a němčiny tak aby bylo vše co nejlepší.
2.) Ano jsou tam i čeští hrdinové a české karty.
3.) Alpha prototype, za mě to ničemu nevadí. Je tam schéma podle kterého se to právě skládá. Ale i tak nad tím zapřemýšlím.
4.) Karty jsou k nahlédnutí na Tabletopii, alespoň některé. Vždy každá nová verze tam bude, takže si je může kdokoliv prohlédnout a zkritizovat. Za každé upozornění na chybu či nesrozumitelnost jsem velmi vděční.
5.) Dice tower nerecenzuje KS projekty, které nejsou hotové - dle jejich odpovědi. Rahdo nereportuje silně konfliktní hry :D, ale bude to recenzovat Undead Viking :D
6.) Research už byl dávno změněn a dělá něco jiného, vše pak můžete shlédnout na té tabletopii., stejně tak Marta Holz.

21.11.2015 16:55:08

díky
Díky za reakci,
zní to dobře.

21.11.2015 20:15:52

Štěpán
Ahoj,
vypadá to velice dobře :) Magicky jsem kdysi dávno hrával a tohle určitě zkusim...sice nemůžu kvůli absenci účtu podpořit na KS, ale jakmile to vyjde,tak kupuju :)
Chci se jen zeptat...na pár obrázcích jsem viděl i jakýsi herní plán nebo podložku, ale ve výčtu komponent není. Bude tedy v kabici i podložka nebo ne?
Díky a hodně zdaru

23.11.2015 20:09:54

Peet
Podložka je na Kickstarteru jen jako volitelný addon (taková ta gumová podložka). U téhle hry ji nepotřebuješ stejně jako ji nepotřebuješ u Magiců, ale hraje se na tom tak nějak příjemnějc žejo :).

23.11.2015 20:43:28

patrikbolas
Aha, ja jak nemuzu podporovat,tak to ani nijak moc neprolejzam... Je to jak rikas, hraje se na to lip a hlavne ta hra hned lip vypada pro oci :-)

23.11.2015 21:46:18

Peet
Snad tě tady nemystifikuji, ale kolikrát jsem se už bavil se Štěpánem a podložka nikdy nebyla součástí hry (což, jak si teď uvědomuji, je ten obrázek opravdu matoucí). Tyto podložky pravděpodobně nebudou v běžném prodeji, možná pár kusů, které zbudou pro promo účely. Takže pokud o ní opravdu stojíš, doporučuji zkusit napsat do diskuze ke hře nebo do komentářů pod ten novinkový článek a domluvit se s nějakým backerem, aby za tebe podložku koupil. Stojí 11 dolarů.

23.11.2015 22:19:56
Offcanvas