Je libo osladit piškvorky?

Autor: PajinkaK | 14.7.2024 | 1

Kdo má rád hru ze školních lavic, piškvorky (či na ni nostalgicky vzpomíná), může si ji díky hře Donuty připomenout, a navíc i trochu „osladit“. Tato deskovka pro dva hráče totiž připomíná piškvorky, ale zamotá vám hlavu ještě o trochu více.

Privátní: obr.1.jpg
V krabici s hrou najdete 30 dřevěných oboustranných donutů, které slouží jako X a O u piškvorek,
dále čtyři oboustranné herní desky z tvrdého kartonu a návod ke hře.

 

Cílem hry je poskládat řadu/sloupec/diagonálu pěti stejných symbolů stejně jako u piškvorek. Doporučená věková hranice je od osmi let. Zkusili jsme hrát s šestiletou dcerou, ale opravdu to na ni bylo ještě moc složité. U mladších dětí doporučuji začít podle klasických pravidel piškvorek a až si je osvojí, mohou vyzkoušet plná pravidla Donutů.

 

Příprava hry

Čtyři hrací desky libovolně rozložíte do velkého čtverce, a získáte tak hrací plochu o velikosti 6 × 6 hracích políček. Každé políčko je rozděleno na bílou a růžovou polovinu. Při hře je potřeba se zaměřit na to, jak jsou tato políčka rozdělena – důležitá je ona rozdělující čára, která udává směr, jakým soupeř může položit svůj následující donut. Dva hráči si rozdělí donuty (po 15 kusech každý), jeden otočí své donuty na světlou stranu, druhý na tmavou a sladký souboj může začít.

 

Privátní: IMG_8233.jpg
Rozložení před začátkem hry

 

Jak hrát

Začínající hráč položí svůj donut na libovolné políčko a druhý hráč už může svůj donut umístit pouze ve směru, který určí pole s prvním donutem. Dále se pak v tazích oba hráči střídají tímto „vynucovacím“ způsobem, který Donuty odlišuje od klasických piškvorek. Hráči tak mohou navzájem ovlivňovat své tahy. Velice výhodná pozice nastává, pokud už ve „vynuceném“ směru není prostor, hráč pak může donut položit na libovolné volné pole na hracím plánu. Toto se může hodit ke konci hry, kdy už vám například chybí jen poslední – pátý – donut do řady. Svými naplánovanými tahy donutíte soupeře, aby musel donut položit na pole přikazující hrát směrem, kde už není místo, a tím získáte volnost tahu a tedy vítězství.

 

Privátní: obr.4.jpg
Rozehraná hra – pro přehlednost posledního zahraného tahu mohou hráči dávat dva donuty na sebe.

 

Vlastní zkušenost

Předvídání, plánování, lstivost a intriky – to vše lze využít u této hry. Podobně jako v šachu můžete plánovat i několik tahů dopředu. Nezapomeňte předvídat všechny možnosti položení vašich i soupeřových donutů. Jakmile na jediný zapomenete, vězte, že soupeř toho využije! Pokud se chcete stát vítězem, je lepší hrát bez rozptylování. Ovšem záleží na každém, čím se nechá vyvést z koncentrace. Z vlastní zkušenosti, když jsme hráli s manželem v prostředí běhajících a křičících dětí pokládajících otázky typu: „A proč jsi ten donut dala právě tam?“, mě jako správnou matku obrněnou lety v podobném prostředí toto nerozhodilo a vyhrávala jsem. Naopak ovíněná v poklidu večera jsem dostávala na frak.

Je tu ještě jedno (a dost důležité) zpestření hry, na kterém jsem vždy ztroskotala. To tkví v tom, že můžete získat i soupeřovy již položené donuty. Zmocnit se donutů vašeho vyzyvatele můžete ve chvíli, když se vám podaří umístit svůj donut mezi dva donuty druhé barvy, které pak můžete otočit na svoji stranu/barvu.

 

Privátní: obr.5.jpg
Ukončená hra, majitel hnědých donutů vítězí!

 

Závěrečné shrnutí

Možná se mýlím, ale pokud budete mít tuto hru v polici s deskovkami, piškvorky se nevytratí z vašeho povědomí, protože co si budeme povídat, v dnešním digitálním světě při volné chvíli málokdo vezme čtverečkovaný papír a dvě propisky s tím, aby si je šel jen tak zahrát.

  • jednoduchá pravidla
  • mnoho variant hry díky čtyřem oboustranným hracím deskám
  • krabice se pohodlně vejde i do batohu na cesty
  • na hru je zapotřebí větší soustředění
  • vyšší cena oproti klasickým piškvorkám, které vás prakticky nic nestojí

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas