Jak na vysvětlování pravidel

Autor: matewr84 | 3.4.2017 | 50

Aktualizace: Článek je nově obohacen o video od uživatele cardinalle, které také pojednává o tom jak co nejlépe vysvětlovat pravidla. Ještě předtím než se vrhnete do jeho sledování, jenom dodám, že s videem nemám nic společného, k mému článku bylo přidáno kvůli tomu aby se zbytečně nezakládal nový článek se stejným tématem. Pod videem je k vidění můj původní článek.

Níže následuje původní článek:

Jak na vysvětlování pravidel? Zdánlivě banální otázka, kterou mnozí podceňují. Na webu je mnoho návodů, ať už těch v psané podobě, nebo videí. Sice asi budu nosit dříví do lesa, ale i přesto jsem se rozhodl sepsat nějaký ten návod, který by vám mohl být inspirací. Dělám to hlavně z toho důvodu, že tu na zatrolenkách nic takového není a to mi přišlo jako škoda. 

Čerpám převážně z vlastních zkušeností, ale inspirací mi byly i mnohé jiné návody, a to hlavně ten od Rahda, kterým se tak nějak osobně řídím (pokud byste jej chtěli na webu najít, tak vám neporadím, je to v jednom z jeho podcastů). Nu, pojďme tedy začít.

Nejprve nějaké všeobecnosti:

  • Pokud hru vysvětlujete naprostým začátečníkům, tak volte takovou, která se dá vysvětlit do pěti minut nebo jen lehce nad. To je zhruba doba, po kterou průměrný člověk v dnešní době udrží plnou pozornost. Samozřejmě u lidí zapálených do daného koníčků je ten čas mnohem delší.
  • Pravidla je nutné znát zpaměti a být si jejich funkcionalitou jist. Předčítání pravidel nefunguje, posluchač čtený text vnímá hůře, jelikož není tolik osobní. Ideálně si hru doma sami zkuste a zkuste si i na nečisto pravidla vysvětlit, pomůže to s formulací.
  • Držte se nějakého řádu a pokud možno neodbočujte.
  • Pokud při vysvětlování narazíte na něco, s čím si nejste jistí, tak to nedohledávejte v pravidlech ihned, ale až poté, co vysvětlíte zbytek. Pokud byste začali listovat pravidly v průběhu vysvětlování, silně by to narušilo konzistenci vysvětlování a tím pádem i pozornost posluchačů.
  • Sledujte reakce posluchačů a podle nich můžete měnit intonaci hlasu nebo mírně pozměnit styl vysvětlování.
  • Vysvětlovaná pravidla vždy doplňujte příklady a hlavně vizuální ukázkou. Teorie může fungovat jen při ukázce v praxi.
  • Pokud někdo nevnímá, použijte jméno dotyčného v příkladu. (Například: takže pokud Petr dorazí do hostince první, tak si táhne 5 karet pokrmů, jelikož hrajeme čtyři.)
  • Pravidla vždy vysvětluje jen jeden. Pokud vás někdo často doplňuje (občasné doplnění nevadí), tak se snažte jeho doplňování nějak přátelsky utnout, vytváří akorát zmatky. Nikdy z důvodu naštvání nepředávejte slovo někomu jinému, je to nekonzistentní a posluchači se jen těžce vpraví nazpět do vnímání pravidel.
  • Na otázky vždy reagujte a pokud možno je zodpovězte, ale nikdy kvůli nim nepředbíhejte. Pokud na otázku nebudete reagovat, dotyčnému bude daná otázka neustále kolovat v hlavě a vysvětlování nebude vnímat.
  • Pravidla se snažte vysvětlovat chronologicky, tedy tak, jak se s nimi hráči během hraní setkají. Výjimkou je úvod vysvětlování, kdy posluchače musíte zasvětit do hry a vysvětlit jim, o co v ní jde.
  • Pokud pravidla obsahují nějaký prvek, který je může ohýbat (například schopnosti postav, nebo karty událostí) tak je popište až na závěr výkladu pravidel.

Nyní příprava hry:

  • Zasvěťte ostatní do přípravy hry. Není to kvůli tomu, že byste byli líní (i když co já vím, i to může být důvod), ale kvůli tomu, že se hráči cítí do hry zapojeni už od začátku a také se trochu seznámí s funkcionalitou některých komponent. Do rámcové představy vše lépe zapadne.
  • Hráčům nedávejte do ruky skryté informace (karty atd.) během vysvětlování by vás nevnímali a snažili by se pochopit to, co zrovna mají na ruce. Tak prostě lidský mozek funguje, řeší vždy to nejaktuálnější.
  • Pokud je součástí přípravy nějaké rozhodování hráčů, tak jej odložte až na potom, co vysvětlíte zbytek. Můžete se ale domluvit, že se to provedete náhodně.

A teď už samotné vysvětlování:

  • Začněte tím, koho hráči představují a o co jim tématicky jde. Toto by se mělo obsáhnout do jedné věty. Jde o to, že pokud posluchači vědí, co ve hře představují, všechna pravidla jim budou dávat lepší smysl, jelikož si je spojí s tématem. U jednodušších her a abstraktních her, tento bod přeskočte.
  • Nyní řekněte cíl hráčů, o co jim jde, čeho se snaží ve hře docílit. Pokud je cíl obšírný, jako například dosáhnout co nejvíce bodů, tak jej doplňte stručně o nějaké příklady, za co zhruba budou hráči dostávat jednotlivé body. 
  • Nyní řekněte rámec hry, to jest, jestli se hra hraje na kola, jestli se hráči střídají na tazích atd… Pokud se hra hraje na určitý počet kol, tak to řekněte, stejně tak objasněte jak dané kolo funguje, například že se skládá ze tří fází atd… Je také dobré velice stručně dodat jak a kdy hra končí. Může se vám to všechno jevit jako nepodstatné, ale opak je pravdou. Pokud je totiž posluchačům jasná konzistence hry, tak do ní mohou snadno dosazovat pravidla. 

Máme za sebou úvod pravidel, ten by měl být ideálně na minutu.

Nyní je na řadě hlavní část pravidel a to pravidla samotná:

  • Pokud má kolo hry nějaké fáze, tak začněte popisovat jednu fázi po druhé. Připomínám: chronologicky.
  • Řekněte hráčům, jaké možnosti má hráč na tahu.
  • Jak je napsáno výše, vysvětlujte je chronologicky a hlavně tak, jak jdou logicky za sebou. Například v případě Alhambry nejdříve vysvětlíme možnost braní karet a až poté možnost nákupu dílku, jelikož k tomu potřebujeme nejdříve karty.
  • Detaily a výjimky, pokud jsou pro pochopení pravidel nutné, vždy vysvětlujte až po vysvětlení daného pravidla. Takže například v případě Alhambry bychom nejdříve vysvětlili jak nákup dílků funguje a že lze i přeplatit dílek a až poté bychom dodali, že když zaplatíme přesně, tak dostáváme libovolnou akci navíc, kterou uskutečníme ihned.
  • Detaily a výjimky, které nejsou nutné k základnímu pochopení pravidel a mohou nastat jen někdy, vůbec nevysvětlujte. Například u naší vzorové hry vůbec nezmíníme kolik lze mít bonusových akcí za tah. Za prvé je to zřejmé (v nabídce jsou na tah vždy jen čtyři budovy k postavení) a za druhé se to zřejmě ani nestane. Důležité ale je, aby daný detail neznevýhodnil hráče, když se mu stane a nebyl předem vysvětlen. 
  • Jakmile jsou vysvětleny všechny možnosti, co může hráč v tahu provádět, postupujte tím, co se po jeho tahu děje. V tomto případě se doplní případné chybějící dílky budov a/nebo karty do daného počtu a hraje další hráč v pořadí. 
  • Poté popište, co se dál ve hře bude dít a popište, kdy nastane konec hry a závěrečné bodování. Například u Alhambry v tento moment řekněte, že jakmile se z balíčku karet vytáhne karta bodování, tak se Alhambry obodují a že ve hře jsou tři bodovací kola. Že dvě jsou v podobě karet schované v balíčku karet a poslední, finální, se spouští, jakmile dojdou dílky staveb.
  • Poté popište, jak se boduje a kdo je vítězem.
  • Nyní můžete ještě dohledat nějaké nejasnosti v pravidlech a případně dovysvětlit například efekty speciálních schopností, nebo třeba efekty budov atd...
  • Zeptejte se všech, jestli všemu rozuměli. Případné žbleptání tipu: to pochopíme během hry, odměňte silným pohlavkem a ještě si do holeně dotyčného za mě kopněte.
  • Hra může začít.

Toť vše, základ je vždy dodržovat logickou posloupnost a nepřeskakovat. Když dodržíte toto jedno pravidlo, tak je úspěch téměř zaručen. Také je důležité znát pravidla doopravdy důkladně. Zatím se loučím a snad u dalšího článku, na přečtenou.  :-)

Sdílet s přáteli:

Komentáře

výstižné
Jak vysvětlovač bych se pod tohle mohl podepsat.

Tedy až na ten pohlavek a kopnutí do holeně, protože když jsem na opačné straně vysvětlování, tak dotyčné věty používám velmi často. :D
Pro mě prostě první hra funguje jako učící a přes sebelepší snahu vysvětlujícího mi vždy nějaké pravidlo unikne a zjistím to až v průběhu hry.

3.4.2017 08:39:38

rozhodně...
U jednoduchých až triviálních her (Alhambra) možná, ale u složitější (Orleans)? Sám to tak dělám a i z role vysvětlovatele to tek velmi často koncipuji. Tedy nastínit a pojďme do toho. Případný "pohlavek" bych nesl velmi nelibě...

3.4.2017 09:02:19

@vysvetľovanie pravidiel
Pekný článok. Keď človek často vysvetľuje pravidlá, tak uvedená postupnosť (téma, cieľ hry, spôsoby ukončenia hry atď.) dosť uľahčuje aj samotné vysvetľovanie, nehovoriac o lepšom pochopení pre prvohráčov. A veľmi dôležité je vynechávanie popisu situácií, ktoré vôbec nemusia v hre nastať, resp. sa vysvetlia fakt až počas hrania (to je, samozrejme, rozdiel, keď vám niekto povie po prvých 5 vetách, že "ostatné povieš počas hrania, poďme už hrať)

Srandovné je vysvetľovať Neanderthal – tam som sa teda zapotil a zvažovanie, čo vynechať a čo vysvetliť pred prvou hrou bolo fakt náročné :).

3.4.2017 09:16:05

...
děkuji za pochvalu :)
Co se týče té věty s pohlavkem, tak to byla samozřejmě nadsázka :) a hlavně jsem to psal spíše o vysvětlování pravidel pro nehráče.
Ale jinak samozřejmě jsem u složitějších her pro cvičné kolo, nebo jak píše Acedrac pro vynechání nedůležitých nebo málo častých bodů (což je také zmíněno v článku). :)

3.4.2017 11:45:59

ruy

je to fajn
..ale nech sa snazim akokolvek, tak vzdy v prvej hre zaznie : "ale to si predtym nepovedal"

:)

3.4.2017 13:58:43

ruy
a je to oprávněně nebo ne?

3.4.2017 14:33:09

ruy
tohle taky často řeším, většinou je to proto, že už neposlouchali, nebo toho bylo prostě moc. Ale čím dál víc začínám zvažovat, že u složitějších her budu častěji říkat "a speciální případy zmíním, až nastanou". Jen potom lidi remcají, že by s tím počítali, kdyby o tom dopředu věděli (a sám jsem jedním z nich, takže to chápu). Je to ale otázka disciplíny, tzn. toho, jak moc mi při vysvětlování věnují pozornost, nebo naopak vidím, že nemá smysl už říkat nic dalšího...

3.4.2017 15:57:14

ruy
Joo, to znám... v naší skupině jsem vrchní vysvětlovač já, snažím se vysvětlovat opravdu všechno systematicky, zdůrazňovat důležité body třeba i několikrát, a když mi někdo se 100% jistotou pak tvrdí, že jsem to určitě, ale určitě nezmínila, to bych nejraději vraždila :)

3.4.2017 16:07:58

..
Mám zkušenost, že jak se do nějaké, sice neviditelné, ale přesně dané časové hranice nezačne hrát, začnou se hráči chovat netrpělivě. Proto mi přijde lepší, co nejvíce věcí vysvětlit až při hře. Jsou hráči, kteří chápou, že první hra je na seznámení, ale jsou i tací, kteří když první hru nevyhrají, je něco špatně, obvykle výklad pravidel. Takže ruyovo přesný postřeh znám. Je to o to horší, že je nezřídka vyřčen v duchu, že ten kdo vysvětloval pravidla vlastně může za to, že to někdo hraje blbě. Jenže ono vysvětlit pravidla je jedna věc a přijít na správnou strategii a způsob jak druhé porazit, je věc druhá, zvlášť když jde o první hru. Ale zažil jsem i borce co koukli na hru a bylo těžké uvěřit, že to nikdy nehráli (a opravdu nehráli). Pak se v tom vyznej :)

3.4.2017 21:30:08

:)
Má to hlavu a patu. Teď ještě sepiš návod "Jak správně POSLOUCHAT vysvětlování pravidel." :D

V naší skupině je to samé hahaha hihihi, vtípek, sem, vtípek tam a pak jsem samozřejmě asi 20 věcí nevysvětlil!

3.4.2017 22:33:39

PS
Ale zase druhou část naší skupiny požádám, aby si přečetli pravidla. A až jsem byl v šoku, kdy jsem měl Great Western Trail za 5 minut vysvětlený a "To jsem nevěděl! To nikdo neříkal!" nepadlo ani jednou.

3.4.2017 22:35:02

...
Díky všem za reakce :-)
Co se týče toho názoru, že první hra je učební... tak si trochu dovolím nesouhlasit. Určitě chápu tu logiku, že nemá smysl aby soupeřili nováčci se zkušenými a zajisté "učební hra" jde praktikovat v mnoha herních skupinách, ale popravdě, pokud někdo má skupinové hraní jednou za čas a ještě k tomu pokaždé v trochu jiné skladbě lidí, tak se většinou dostane vždy jen na nějaké nové kousky, max se něco zahraje 2x, ale to bývá sporadicky, to už musí být velký hit. A u těch ostatních se třeba hraní jedné hry opakuje třeba až za půl roku a to se pravidla stačí zapomenout. Takže v těchto případech pro mě osobně učební hra postrádá trochu smysl, protože když jí budeme hrát jen jednou, tak každý z nás z ní chce mít co největší zážitek a ten je rozhodně na vyšší úrovni když jak zkušený tak nováček mohou alespoň trochu soupeřit nebo chápou základní praktiky ve hře. I tak asi vyhraje zkušený hráč a o vítězství konec konců zase tolik nejde, ale aspoň ze hry nezmizí napětí a těžké rozhodování pro zkušeného, i když je zase pravda, že pokud já jsem ten zkušenější, tak vždy zkouším ve hře jiné, pro mě dosud neznámé strategie... prostě pokud se ta hra na stůl dostane jen jednou, tak si jí chci co nejvíce užít a to v případě vysvětlení během hry si jí sice užiju, ale nikdy ne tolik, jako když jí budu znát.
Navíc jsem si povšiml, že pokud se vysvětluje stylem během hry, tak je nakonec ono učení delší a popravdě první kola jsou často pro některé hráče nudná a nalinkovaná. Ale například zase kooperativky nebo silné AT hry, tak tam je to tak nějak jedno.
Jinak já moc negativní zkušenosti s "tos nám ale neřek!" nemám. Spíše často zažívám právě po prvních pár větách, to pochopíme během hry a vždycky přemýšlím jak by to asi chtěli pochopit, když nevědí nic :-D a pak také ono plkání kolem, když se vysvětlují pravidla, takže se na hodně věcí zapomene, nebo zapadne ve všeobecném veselí jak píše Špatňák... ale to mi osobně nevadí, páč je aspoň dobrá atmosféra a když už se na něco zapomněl, tak se to vezme s humorem.

4.4.2017 04:06:31

preferuji uceni behem hry
Zalezi jaka skupina se sejde
- se zkusenymi hraci se da odehrat pnohodnotna hra i ta prvni - protoze znaji mechanismy, ktere jsou ve vsec hrach obdobne (napr.: rozdeleni kola na faze a tahy, system worker plcement, atd...)
- ale s nehrači mi to prostě nefunguje, jak začnu vysvětlovat třetí pravidlo, už neví co byly první dvě a když začnu vystvětlovat další fázi hry, tak sou ztraceni úplně.
Reknu jen o co ve hře jde a koho hráči představují a zbytek za běhu... ze začátku je potřeba napovídat co mají udělat - říkat jaká akce/ jaké políčko jsou pro ně výhodné a proč, ale obvykle se hráči během dvou/tří kol chytnou :)

5.4.2017 18:00:13

Som si spomenul
na jedno "tragické" vysvetľovanie Small worldu, keď sme ešte s hrami začínali a vsvetľoval nám to jeden chalan na akcii. Začalo to nejak takto:
"Sú také rasy, najlepší sú kosltivci, lebo za každého zabitého..." :)

6.4.2017 09:47:25

stokyi

a čo prípad?
U mňa doma to máme tak (nie s gamermi). Ja vysvetľujem, nikto ma nepočúva, po 3 minútkach mi povedia, pome rovno hrať, počas hrania nám to vysvetlíš. Ja na to, že aspoň šajnu treba mať. To nezabere, lebo argument - rozprávam strašne dlho a nudne. Tak hráme a ja vlastne nehrám len za seba, ale aj za druhých a nakoniec mi povedia, že ich to nebaví a že nevedia čo majú robiť. A ja na to, že jasné že to nebaví, keď to nehráte a ani to hrať neviete. Takto sa môže stať únavná aj Citadela :). Ako vysvetliť takýmto hráčom?

6.4.2017 11:44:37

@stokyi
Aké je vekové zloženie? Aké hry si skúšal vysvetľovať? Nebolo to tým, že si zvolil pravidlovo obsiahlejšie hry na začiatok?

6.4.2017 14:13:03

Acedrac a stokyi
Acedrac: hehe, to jsem také už pár krát zažil, vždy mám nutkání toho dotyčného uťat a vysvětlovat sám. Ale můj nejhorší zážitek bylo vysvětlování 6 bere, který normálně mám vysvětlený asi za dvě minuty. Začal jsem první větou a jeden z hráčů co už hru předtím hrál, mi začal skákat do řeči, a vysvětloval tu hru vlastně se mnou. Tak jsem se naštval a nechal jsem mu slovo... horší vysvětlení tak jednoduché hry jsem snad ještě nezažil, bylo to něco na způsob: "máš karty a když je dáš do řady, tak jdou za sebou..." pak řek klasickou větu, že to pochopíme během hry, což jsem výjimečně i uvítal. Pochopili to asi až po deseti minutách a přitom stačilo vyčkat minuty dvě :-D tahle zkušenost mě právě donutila k sepsání toho bodu o souběžném vysvětlování a zároveň tqké k nabrání zkušenosti, že nikdy nemám předávat slovo, když ten člověk neví co říká :-D
Jinak u komplexnějších her to je samozřejmě mnohem větší problém...
Stokyi:
někdy to samozřejmě nejde, ale u takovýchto lidí bych doporučoval zkusit něco co se dá vysvětlot do dvou minut, nebo fakt pochopit během hry. Pak, až si uvědomí, že hraní je zábavné, tak možná tu chvíli vyčkají. Rozhodně bych za ně nehrál, když mě nechtějí poslouchat a po první větě už říkají, že to pochopí během hry, tak slušně řeknu, že buď teda tuto hru hrát nebudem, nebo počkaj těch pár minut a vyslechnou si pravidla. Skoro vždy, až na jeden případ, mě vyslechli a nakonec to všechny bavilo. Ten jeden případ ale také hrozný nebyl, ba naopak zahráli jsme pak tři jiné, lehší co se dají vysvětlit během hry a všichni jsme se pobavili.

7.4.2017 07:05:08

úprimne
Práveže sa jedná o hráčov s ktorými hrávam jednoduchšie a občas aj zložitejšie euro hry už niekoľko rokov -> sú v mojom veku, čiže mladý :D . Niektoré sadnú a niektoré nie. Ale vysvetľovanie má skoro vždy rovnaký priebeh :). Napr. žena doma hrávala so mnou kanban (do teraz nechápem ako sa to naučila) a priebeh učenia bol podobný, ale dala tomu šancu a nakoniec sa to naučila a celkom ju to aj bavilo. Keď som jej povedal, že sa jedná o jednu z tých zložitejších euro hier, tak to nevedela pochopiť, že ako to môže byť pre niekoho komplikované... a detto aj s agricolu. Potom poviem, že nech si spomenie ako ťažko sa to učila. Výsledok je ten, že všetky hry sú v podstate jednoduché, len niektorým dajú šancu a niektorým nie. Zistil som, že dosť záleží aj od psychologického rozpoloženia a celkovej nálady. Problém je tiež, že niektoré mechanizmy sa chápu oveľa ťažšie. Ak sa jedná o niečo dôležité na čom stojí podstata, celá hra ide do kytek :).

10.4.2017 10:07:12

U nás pravidla vysvětluju já, chudák...
My hrajeme deskovky většinou se sourozenci a partnery a pravidla jsou většinou na mě. Často se nám stává, že hru vidíme všichni poprvé a ani není prostor naučit se pravidla dopředu. Dojde potom na to, že si pravidla jednou přečtu sám a pak se snažím stručně vyzobat to, co mi přijde stěžejní. Je to tím pádem vždy dost nedokonalé a určitě delší. Nejhorší je pozornost ostatních. Když mě pravidla trvají přečíst 10 minut, tak díky tomu, že ostatní neudrží pozornost déle než minutu v kuse trvá zkrácený výtah klidně přes hodinu. Stává se totiž, že po jedné až dvou větách začnou mluvit o něčem úplně jiném - nejhorší je na to externí rušička ve tvaru naší maminky, pokud hrajeme při "sjezdu" u rodičů. Ta dokáže vstoupit do vysvětlování, klidně v půli věty 18x do hodiny s nějakou důležitou otázkou (např. nemáte hlad...? viděli jste...? máte...? chcete...? atd.).
Snažím se umlčovat návrhy na "pochopení během hry" až do vysvětlení alespoň hrubé kostry, kdy je jasné alespoň co ve hře představuji, co se ve hře dělá a co je cílem. Detaily řešíme většinou během první hry s pravidly u ruky. Naštěstí se málokdy stane, že bychom tu hru hráli jen jednou, většinou hned následuje další hra, kterou si víc užijeme.
PS: Taky máte někdy chuť rozeslat jim pravidla dopředu, protože na vysvětlování na místě nemáte nervy? :D

10.4.2017 18:14:07

Jo a ...
díky za super návod samozřejmě :)

10.4.2017 18:15:15

danar
také děkuji za pochvalu :)
A nejde se to fakt naučit předem? ušetří to vážně hodně času, určitě víte jaké hry jsou nové, tak si je všechny projeď a načti si je, rozhodně to pomůže :) Jinak ty otázky znám, když je někdo úplně mimo a baví se o úplně jiných věcech než o právě vysvětlovaných pravidlech.
stokyi: Ano, souhlas. Jde doopravdy hlavně o to jestli to někdo chce pochopit nebo ne... je to ostatně jako s celým životem, také si většina lidí nechce něco ani připustit, takže to prostě nemůže být pravda, i kdyby to pravda byla... ale to už je jiný příběh :D

12.4.2017 09:17:02

matewr84
Většinou bohužel ne. Někdy je hra právě v tu chvíli vybalená jako dárek, nebo ji potkám až u stolu, např. si jí zapůjčím u kámoše cestou na návštěvu. A při "rodinné" sešlosti bych se musel na nějakou dobu vytratit z rodinného klábosení, což také většinou moc nejde. A nebo se rozhodne - jdeme hrát tohle a teď. A často prostě nemám ten čas navíc...
Ale někdy to zkusím jak doporučuješ a naplánuju herní večer natvrdo tak, abych měl prostor předem si projít pravidla. Drž mi palce, snad to jednou vyjde :)

12.4.2017 13:55:14

Palec nahoru
Souhlasím.. Mne taky vždy říkají, že to pochopí během hry a i já jsem to určitě taky řekl :-D Rozhodně hodnotný článek, jak pro vyprávějící, tak pro ty, kteří se hru učí. Mne tedy přijde obecně psaní pravidel jako opravdu velmi obtížný a komplexní úkol a jejich vysvětlení během pár minut je snad ještě těžší, zvlášť když má člověk pravidla jen prostudovaná a hru ještě nehrál.
Ideální by myslím bylo pustit třeba na tabletu výukové video nebo videopravidla, i když to má jisté nevýhody a pak jenom zodpovědět případné otázky.

BTW: nedávno jsem koupil Malé Velké galaxie a tak STRAŠNĚ špatně napsaná a děravá pravidla jsem snad ještě neviděl. Skutečně jsem si každou kapitolu musel přečíst dvakrát a skoro v každé byla nějaká nejasnost. Strávil jsem pak asi hodinu na netu zjišťováním, jak se to teda hraje správně.

12.3.2018 15:53:26

azur
díky za pochvalu :)
psaní pravidel je doopravdy těžký úkol, už jen když to píšu pro mé prototypy, z 99% procent je pro mou potřebu, tak mi to dává docela zabrat... ale právě hodně mi pomohlo si dát prostě osnovu kterou dodržuju při každém psaní a o to samé se snažím i při vysvětlování, ale to je těžší o to, že nemáš moc času a prostoru opravit chyby a hlavně vrátit nějaký matoucí výklad. U psaní prostě máčkneš backspace a je to :D ale chápu že někdo to má obráceně a umí dobře z patra vyprávět a vysvětlovat a psát je pro něj zase obtížnější.
Jinak ty videa mají právě vlastně dvojí výhodu. Jsou připravená (většinou) takže mohou být stejně přesná jako psaná pravidla, ne-li přesnější a zároveň jsou lépe vstřebatelná a osobitější než psaný text. Podle mě to má ale dvě hlavní nevýhody. Za prvé to působí dost nepřirozeně a divně, že se sejdou kámoši ke hře a pak všichni čučí 20 minut na video a za druhé v češtině tolik her není. Proto jsem to zkoušel jen jednou a jenom u dvojkovky a fungovalo to fajn, ale u více lidí bych to nedělal.

jj, někdy jsou ta pravidla fakt šíleně napsaná. Hlavně mně to mrzí u rodinných her, které pak působí mnohem složitější než jsou a díky tomu mnohé od hraní i odradí. Ale je to fakt obtížná disciplína, protože pokud to napíšeš pěkně polopaticky a jednoduše,tak to sice víc lidí líp pochopí, ale zase můžeš při té snaze o jednoduchost vynechat nějaké možné nejasnosti a tím pádem ztížit hraní hlavně zkušenějším hráčům, kteří často chtějí hrát každou situaci přesně podle pravidel. Pokud zase máš hodně vyjasnění pravidel a často dost těžce pochopitelných, tak pak i jednoduchá pravidla působí jako teorie kvantové fyziky.

13.3.2018 18:28:22

Je to relativní
Souhlasím s tím postupem, ale moje zkušenost je taková, že strašně záleží na tom, komu hru vysvětlujete. Pokud někdo trpělivě poslouchá a občas se zeptá, je to ok. Ale jestliže někdo neustále skáče do řeči, přeskakuje, odbíhá a pak vám vyčte, že jste to neřekl, přitom jsem to řekl třikrát, je to akorát frustrující. Navíc, jestliže se někdo snaží hned napoprvé vyhrát a pokud se mu to okamžitě nepodaří, usoudí, že hra je špatná, nemáte moc chutí s takovým člověkem hrát.

27.11.2018 23:52:01
Offcanvas