Já si plavu se svou lodí…

Autor: Meeshab | 10.11.2024 | 6

Hra Pobřežní hlídka je kooperativní tile laying, ve kterém se snažíte prozkoumávat moře plné ostrůvků. Ať už se vypravíte na moře sami nebo až s dalšími třemi spolunámořníky staršími osmi let, hra by vám měla zabrat přibližně půl hodinky.

A co budete k plavbě potřebovat? V krabici vám dorazí 54 kartonových čtvercových dílků základní hry plus jeden startovací dílek velitelství hlídky, dalších 9 dílků rozšíření Větrné tubíny a Mola, 4 dřevěné žetonky lodí, 9 kartonových žetonů motoru a pravidla. Vše kvalitně provedeno – karton je pevný, dřevěné žetony bez otřepů a pravidla jsou srozumitelně a jasně napsaná – během chvilky je snadno pochopí každý.

Jak jsem již psala, je hlavním cílem hry prozkoumat vody Severního moře. Na počátku si každý z hráčů vybere jednu dřevěnou lodičku, vezme si daný počet žetonů motoru (liší se v závislosti na počtu hráčů), doprostřed stolu se umístí dílek velitelství hlídky a každý z hráčů si ještě dobere 2–3 herní dílky. Zbytek dílků se umístí lícem dolů v dosahu všech hráčů.

Privátní: Vyplouváme - začátek hry 4 hráčů.jpg
Vyplouváme – hra 4 hráčů v prvním kole

 

Průběh hry

Ve svém tahu hráč postupně umisťuje dílky okolo své lodi, kterou proplouvá po již objevených dílcích. Hráč, který umisťuje dílek, musí dodržet jen tři jednoduchá pravidla – dílek, který umisťuje, musí být ortogonálně propojen s dílkem, na kterém se právě nachází jeho loď a musí na něj navazovat mořem, protože hned po jeho umístění na něj hráč musí přesunout svou loď. Poslední pravidlo říká, že krajiny dílků na sebe musí navazovat – čili voda k vodě a pevnina k pevnině. Pokud se potřebujete za objevováním přesunout někam jinam, použijete své dílky motoru (v každém svém tahu se díky nim můžete posunout o 2–4 dílky – opět v závislosti na počtu hráčů). Posun o další dílky můžete nahnat i tím, že odhodíte některé dílky z ruky zpátky do krabice (a tím pádem už je během hry nebude moct nikdo použít).

Díky tomuto principu se vám kolem vašich bárek bude postupně objevovat krajina plná ostrůvků i větších pevnin. Vypadá to hezky, ale vy se hlavně snažíte tuto krajinu stavět určitým způsobem. Až totiž doberete všechny dílky, budete si za vybudovanou krajinu počítat body a to tak, že jeden bod získáte za každý prozkoumaný dílek. Prozkoumaný je dílek tehdy, pokud na něj ortogonálně ze všech čtyř stran navazují jiné dílky. Pokud je na takovém prozkoumaném dílku bójka, získáte za něj dva body a pokud maják, budete se radovat dokonce ze tří bodů. Až si body spočítáte, porovnáte si je s tabulkou a zjistíte, kde přesně se nacházíte na pomyslném metru mezi Plavčíkem a Kapitánem.

Privátní: Konec hry 4 hráčů.jpg
Konec hry 4 hráčů s oběma rozšířeními. Celkem 63 bodů – jsme bocmani!

 

Dojmy

Hru jsem hrála jak sólo, tak i ve více hráčích a musím říct, že zážitky byly rozdílné, ale ve skrze pozitivní. Zatímco při sólohraní máte výhodu toho, že jeden ze tří dílků, které máte každé kolo k dispozici, si můžete nechat do kola dalšího (a dobrat si jen dva), v případě, že hrajete ve více lidech, si můžete jeden dílek vyměnit s někým ze spoluhráčů.

Při sólohraní jsem se častěji dostala do situace, kdy jsem si musela dílek nechávat několik kol, abych jej mohla použít (někde na něj bylo parádní místo, ale já třeba byla na opačné straně mapy), nebo naopak dílky odhazovat, abych se posunula někam dál, když jsem byla zrovna v končinách, kde nešlo moc hrát (bylo tam třeba moc pevniny).

V plném počtu hráčů bylo fajn, že každý mohl prozkoumávat jinou část mapy a díky výměně dílků se nám dařilo je celkem hezky umisťovat, ale posouvání po mapě bylo dost bolestivé. Ve čtyřech hráčích máte totiž k přesunu jen dva motory, což je zoufale málo zaplujete-li někam do zátoky.

Nejlepší herní zážitek jsme měli ve třech. Stále dost dílků na výměnu i motorů na delší plavbu. Ve třech se nám dařilo statisticky sesbírat nejvíce bodů, protože jsme si krajinu dokázali tvořit hezky k obrazu svému.

Privátní: Hra 3 hráčů bez rozšíření.jpg
V průběhu hry 3 hráčů bez rozšíření

 

Samozřejmě má ale při této hře svůj podíl i náhoda. To, jaké dílky si vytáhnete, determinuje, co budete moct objevit. Víte, že někde je ten správný dílek, který by vám přesně pasoval na to místečko, u kterého zrovna stojíte, ale zároveň víte, že musíte objevovat dál a že když se daný dílek objeví ve chvíli, kdy jste na druhém konci mapy, bude vám nejspíš k ničemu.

Celou hru se tedy snažíte optimalizovat svůj pohyb po mapě a hledání vhodných dílků tak, abyste měli co nejvíce prozkoumaných, a to zejména těch s majákem či bójkou.

 

Rozšíření

Hru dokáží oživit i dva drobné moduly, které jsou součástí základní hry a které můžete přidat, až se trošku rozkoukáte:

  • Větrné turbíny vám, v případě že je dílek s nimi prozkoumaný, přinesou až pět bodů. Rády stojí na volném moři, a tak za ně dostanete jeden bod plus jeden za každou ortogonálně sousedící destičku s volným mořem bez pevniny.
  • To mola se naopak staví u vesnic. Za dílek s molem dostanete jeden bod (pokud je prozkoumaný) plus jeden další za každý domek stojící na pevnině, z níž molo vybíhá.

Moduly ke hře můžete připojit buď jednotlivě, nebo oba zaráz. Hře tak dodáte ještě trochu víc šťávy a vaše mozkové závity budou muset přeřadit na vyšší level.

Privátní: Rozšíření.jpg
Dílky rozšíření – větrné turbíny a mola

 

Shrnutí

Musím říct, že hra se nám doma opravdu líbí. Je svižná, jednoduchá na pochopení a přitom má celkem vysoké nároky na plánování. Když nemáte moc chuti, nebo jste unavení, můžete si jen tak proplouvat krajinou a nehrát moc na body (no jo, tak zase budu plavčík, však se svět nezboří); nebo se do hry lze opravdu ponořit, zkusit pokořit svá předchozí skóre a konečně si hrdě připnout kapitánské frčky.

Hru tedy doporučuji všem námořníkům, kteří pokukují po rychlé, snadno vysvětlitelné hře, která ale umí potrápit hlavu.

  • Rychlá, jednoduchá, skladná
  • Počítání bodů na konci je celkem neintuitivní a zdlouhavé

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas