Autor: Rukavička | 30.4.2015 | 11
Úvod
Fenn seděl přikrčený vedle rozbitého terminálu. Svou starou pušku držel jako vždycky mezi nohama s pažbou opřenou o zem. Nic se nedělo, tak se díval do prázdna a mlčel. Byl to samotář. Jediný kdo se k němu hodil, byl Gaarkhan, chlupatá hromada svalů, z Kashyyyku. Ten se právě vrtal v terminálu a přitom naštvaně hejkal. Na opravu nezbývalo moc času. Gaarkhan věřil, že to zvládne a Fennovi nezbylo, než v to alespoň doufat. Tok jeho myšlenek přerušil zvuk hydrauliky u vstupu. Dveře se otevřely a do tmavé chodby vnikl pruh světla narušený dlouhým stínem siluety droida. Jeho oko pátralo v prostoru, s cílem zachytit jakýkoli příznak života. Droid ještě chvíli zaváhal a pak se opatrně posunul dovnitř. Všude teď vládlo ticho a pusto.
Kdyby tu místo droida stál rytíř Jedi, musel by okamžitě vycítit napětí, které se neslo vzduchem. Napětí prozrazující strach, obavy a odhodlání bojovat. Stejně tak i touhu po svobodě, která z galaxie vymizela poté, co proradný kancléř Palpatin rozpustil senát, prohlásil se císařem a nastolil galaktickou, co hůř sithskou diktaturu.
Nic z toho droidovi nedocházelo. Pomalu postupoval temnou chodbou a skenoval prostor kolem sebe, s cílem zaměřit a zničit vše, co se hne. V okamžiku, kdy jeho stín splynul s temnotou, která ho obklopila svou zlověstnou náladou, zachytil těsně nad svou hlavou hlasité zapraskání laserového výboje. V zápětí jím prošla modrá zář čepele světelného meče, která náhle prořízla tmu a stejně rychle zmizela. Než se droid zhroutil, stihl vystřelit do prázdna. Jeho rána zasyčela o zeď a spustila ohňostroj palby, která zvenku dopadala do nitra budovy.
Jednotka stormtrooperů se blížila ke vchodu staré základny. „Co budeme dělat?“ Řval jeden z nich do vysílačky. Podle všeho, to byl velitel jednotky, která čekala na jeho instrukce.
„Dostaňte se k terminálu a zničte ho! Slyšíte!?“ Z reproduktoru se ozvala ostrá a nekompromisní odpověď velícího důstojníka.
„Slyšeli jste chlapi,“ promluvil znovu stormtrooper, „je to na nás, musíme dovnitř. Asi to bude pořádná mela, tak se na to připravte.“
O hře
Hru Imperial Assault vydala koncem roku 2014 firma Fantasy Flight Games. V této hře 2-5 hráčů plní mise ve světě Star Wars. Jedná se o krabici doslova nacpanou kvalitními komponentami a po vylámání žetonů a dílků map budete přemýšlet, jak je poskládat zpátky do krabice.
Imperial Assault vs. Descent
V řadě diskuzí, je Assault různě srovnáván s Descentem. Pokud se na Imperial Assault budete dívat přes víko krabice Descentu, uvidíte skeletona v uniformě stormtroopera. Je to proto, že Descent je platforma, na které Imperial Assault stojí. Znalci sice pozorují určité rozdíly v mechanice hry, ale tyto změny mají kladné hodnocení. Podstatné ve srovnání obou her je to, zda si chcete zahrát nějaký dungeon crawler, nebo Hvězdné války. Imperial Assault je určen těm, kterým není jedno, jestli v ruce drží kyj nebo světelný meč, či zda střílí z luku nebo blasteru.
Kampaň vs. Skirmish (Příběh vs. Bitva)
Za zmínku určitě stojí dva režimy hry, tedy kampaň a skirmish. V kampani se s bandou povstalců vydáte na malou výpravu do jedné předaleké galaxie, ve které pomůžete nastolit řád a spravedlnost, přičemž navštívíte řadu zajímavých míst, poznáte novou kulturu a hlavně prožijete jedno Star Wars dobrodružství. Nebo si dáte „šachovou“ partii skirmishe, ve které změříte své intelektuální a duševní síly se svým soupeřem v jediném klání.
Pokud máte partu přátel, kterým nevadí nějaká ta ztracená hodina, máte rádi akce před nadšeným publikem a jste týmovými hráči, pak doporučuji kampaň. Pokud vám vyhovuje role sólisty, nevadí vám nějaká ta chvilka plného soustředění, zvažování možností, pravděpodobností a rizika a chcete změřit své síly v rovnocenném boji s určitou dávkou náhody a současně dostatečnou mírou kontroly nad hrou, pak si raději zahrajte Bitvu.
Je pravdou, že část komponent se použije pouze v Příběhu nebo v Bitvě (viz obsah hry), což hru částečně prodražuje. Hra tím ale získává další potenciál hratelnosti a flexibility. Do jaké míry jsou obě verze mezi sebou odlišné, ukazuje následující tabulka.
Kampaň / Příběh |
Skirmish / Bitva |
Hlavní část hry. |
Soutěžní disciplína. |
Kolektivní hra, umožňující kooperaci hráčů. |
Hra, ve které proti sobě stojí dva soupeři. |
Dlouhá herní doba (kampaň má 10 misí). |
Krátká herní doba (1 mise na hru). |
Samostatná příručka ke kampani obsahuje 30 misí. Kampaň se skládá z 5 příběhových misí a 5 misí vedlejších úkolů. Závěrečná mise určí vítěze kampaně. Výhra nebo prohra v misi má vliv na vývoj příběhu. |
Ve hře jsou čtyři karty se skirmish zápletkou. Pro každou misi existuje plánek s mapou, definovanými úkoly a zónami, do kterých každý z hráčů umístí své jednotky. Další skirmish mise jsou součástí doplňujících balíčků, které jsou samostatně prodejné. |
Hráč Impéria má roli moderátora kampaně a ostatní hráči coby elitní jednotka hrdinů hrají proti němu. |
Pocit čistokrevného souboje bez zvýhodňování jedné ze stran. |
Orientace na příběh, ve kterém prožíváte osud svého hrdiny. Boj a strategii podřizujete zájmům kolektivu. |
Maximální možná kontrola nad hrou, ve které jde především o volbu strategie vedoucí k vítězství. |
Vítěze mise určí cíl mise, což je víc tematické. Například: · Povstalci musí do šesti kol zkontrolovat 3 terminály. · Jednotky Impéria udrží 6 kol terminály mimo kontrolu povstalců, nebo zraní všechny hrdiny. |
Hraje se na vítězné body, které získáváte plněním úkolů a porážkou nepřátelských postav. Je to spravedlivější systém, korektní k oběma stranám. |
Hráč Impéria nasazuje podle scénáře do hry jednotky na začátku mise, v průběhu mise a kromě toho má většinou k dispozici ještě záložní jednotky, které nasazuje dle svého uvážení výměnou za Hrozbu. Hodnota Hrozby je uvedena u každé mise a narůstá s každým odehraným kolem. |
Oba hráči si své jednotky vyberou sami. Každá postava (jednotka) má svou hodnotu, uvedenou na kartě, vyjadřující její sílu ve hře. Hráči mají k dispozici 40 bodů, za které si postaví svou armádu, tím je dána vyváženost sil obou stran. |
V kampani se používají speciální karty hrdinů, které např. simulují efekt zdravé a zraněné postavy. |
Ve skirmish hře jsou hrdinové zastoupeni kartou se stejným formátem, jaká se používá u ostatních postav. |
Hráči nakupují karty Třídy a Zdrojů, které jim poskytují celou řadu různých výhod a schopností. |
Hráči ve hře získávají Velitelské karty, které poskytují celou řadu jednorázových i trvalých efektů. |
Hrdinové
Hrdinové jsou hlavní kladné postavy, které na herní mapě zastupují hráče. Hrdinů je celkem šest, z nichž po celou dobu kampaně vystupují maximálně čtyři z nich. Nejedná se o žádnou konkrétní filmovou postavu. Jejich charakter je dán pouze stručným popisem na kartě hrdiny. Například tu najdete lstivého pašeráka vtěleného do atraktivní krásky Jinn nebo Dialu, která je rytířem Jedi v exilu. Samozřejmě nesmí chybět hromada svalů, tuto úlohu zastává Gaarkhan, postava stejné rasy, jako je legendární Žvejk. Poslední tři role jsou válečný veterán, zrádce impéria a velitel.
Výběr postav a složení týmu zásadním způsobem určí strategii hry. Pokud máte v jednotce dvě postavy s útokem na blízko (viz. souboj níže), bude strategie postupu a útoku jiná, než když takovou postavu v týmu mít nebudete.
Mapa
Jedním z nejzajímavějších prvků celé hry je modifikovatelná mapa. Jedná se o téměř 60 oboustranných dílů různých velikostí a tvarů, které se spojují, podobně jako je tomu u puzzle. Dohromady mapa obsahuje bezmála čtvrt metru čtverečního plochy. Každý díl mapy má své označení. V popisu jakékoli mise jsou uvedena čísla všech dílů map, které se v dané misi použijí, což zjednodušuje přípravu hry. Po mapě, která je tvořena čtverci, se lze pohybovat všemi směry. Obsahuje terénní omezení a lze na ní umístit žetony dveří. Je oboustranná a nabízí dva interiéry a dva exteriéry.
Dílky map znázorňují 4 různá prostředí:
Aktivace
V každém herním kole musí být každá postava jednou aktivována. Odehráním (aktivací) všech postav na mapě končí herní kolo. Hráči znovu připraví své jednotky a postavy během takzvané fáze Stavu, aby mohli začít další kolo fází Aktivace postav. Tak se střídají, dokud jedna strana nevyhraje. Během aktivace může postava vykonat 2 akční tahy, přičemž má na výběr z několika možností:
Souboj
Konfliktní téma Imperial Assaultu zaručuje četné střety a souboje. Souboje se řeší kostkami a v zásadě se dělí na dvě kategorie:
Útok nablízko:
Zbraně se symbolem dýky. Jedná se o kontaktní souboj, vedený pouze na sousedící pole.
Útok na dálku:
Zbraně se symbolem pistole. Jedná se o bezkontaktní útok, provedený na různou vzdálenost. Aby postava mohla takto zaútočit, musí vést dvě pomyslné přímé čáry z jednoho rohu (je jedno, jakého) svého pole na dva různé rohy pole soupeře. Pokud se čáry setkají, nebo je nějaká z nich přerušena např. terénem nebo jinou postavou, není možné útok na dálku zahájit. Tato mechanika zjišťuje, zda má útočník vizuální kontakt s cílem. Pokud je tato podmínka splněna, určí se, zda byl cíl zasažen. To je dáno čísly na útočných kostkách. Jejich součet musí odpovídat nebo převýšit počet polí mezi útočníkem a cílem. Teprve takový útok lze považovat za úspěšný.
Kostky
Během vyhodnocení útoku se sečte počet symbolů zásahu na útočných kostkách a počet symbolů bloků na obranných kostkách. Postava získá tolik zranění, o kolik počet zásahů převýší počet bloků.
Kromě toho kostky útoku obsahují ještě symbol „nárůst“, kterým lze spouštět další efekty. Nejčastěji přidávat zranění nebo prodlužovat dosah útoku a podobně mají i obranné kostky symbol „vyhnutí“, kterým symbol nárůstu ruší.
Útočné a obranné kostky jsou barevně rozdělené, čímž je určen jejich charakter. Podle barvy tak lze poznat, jak je kostka vzhledem k jednotlivým symbolům vyvážená. Červená kostka je velmi silná při boji zblízka, naopak modrá kostka se hodí k útoku na velkou vzdálenost a žlutá zase k atributovému testu. Přehled všech kostek je uveden v tabulce níže. Rozsah ukazuje, jaký je rozptyl symbolů na jednotlivých stranách kostky. Součet hodnot je suma daných symbolů v rámci celé kostky. Bílá kostka obrany má jednu stranu bez symbolu. V praxi to znamená, že nic horšího vás potkat nemohlo. Na druhou stranu na kostce najdete i symbol „úskoku“, kterým lze celý útok vetovat.
Jednotlivé postavy většinou používají kombinaci dvou nebo tří kostek útoku a jedné kostky obrany. I když je v tom pořád náhoda, znát dobře útočné a obranné prostředky je klíčové pro odhad pravděpodobnosti úspěchu útoku. Kostky útoku a obrany jsou v drtivé většině případů hráčům určeny pravidly.
Barva / Typ |
Rozsah / Součet hodnot |
Rozsah / Součet hodnot |
Rozsah / Součet hodnot |
Červená / Útok |
1 – 3 / 13 Zranění |
0 – 1 / 1 Nárůst |
0 dosah polí |
Modrá / Útok |
0 – 2 / 7 Zranění |
0 – 1 / 2 Nárůst |
2 – 5 / 19 dosah polí |
Zelená / Útok |
0 – 2 / 8 Zranění |
0 – 1 / 3 Nárůst |
1 – 3 / 10 dosah polí |
Žlutá / Útok |
0 – 2 / 5 Zranění |
0 – 2 / 5 Nárůst |
1 – 2 / 6 dosah polí |
Černá / Obrana |
1 – 3 / 9 Bloků |
0 – 1 / 1 Vyhnutí |
- |
Bílá / Obrana |
0 – 1 / 3 Bloků |
0 – 1 / 3 Vyhnutí |
Úskok a prázdná strana |
Závěr
Téma Imperial Assault touto recenzí vyčerpané není. Pokusil jsem se přiblížit některé zajímavé prvky této hry. Konkrétně základ hry, hlavní postavy, mapu, průběh kola a to, co k Assaultu neodmyslitelně patří: souboje.
Vydání Imperial Assault, jsem vítal s neskrývanou radostí. V té době jsem pokukoval po nějaké figurkové hře se sci-fi tématikou a Imperial Assault jsem tak mohl připsat na seznam. V čem je Imperial Assault oproti jiným sci-fi deskovám lepší?
Je to především tím, že námětem hry není „znič a zachraň“ ani „znič a panuj“. V této hře jste součástí obrovského světa a vstupujete do příběhu, ve kterém můžete vyplnit jednu jeho část. Je rozdíl bojovat proti neznámým vetřelcům, anonymním mimozemšťanům nebo proti konkrétním charakterům a postavám, jejichž vznik a vývoj se dnes už počítá na desetiletí.
Za sebe můžu říct, že mám tuhle hru rád. Atmosféra kampaně mě při hraní pořád tlačí dopředu. Díky mapě mám vizuální kontrolu nad rozložením sil. Můžu toho hodně vymyslet a naplánovat, přesto ve hře stále zůstává zdravá míra náhody. Zkrátka Imperial Assault stojí za to.
V současné době najdete na webovkách FFG informace o prvním rozšíření Twin Shadows. To přichází s novou kampaní, jejímž cílem je osvobození Hana Sola na Tatooinu. Pro nadšence skirmish hry jsou k dispozici pravidla pro účast v soutěži. Je jasné, že o Imperial Assault v budoucnosti ještě uslyšíme.
Obsah hry (Tučně = kampaň, kurzíva = skirmish, ostatní = univerzální):
kromě 4 obsáhlých průvodců tu máme:
312 Karet (17 karet je z rozšiřujících balíčků)
176 Žetonů:
1 ukazatel kola a hrozby
11 kostek
34 Figurek:
59 dílků map (dohromady obsahují 980 polí se čtyřmi druhy prostředí)
2 rozšiřující balíčky: Luke Skywalker a Darth Vade (Ally pack a Villain pack)
Lokalizace
U této hry mě mrzí fakt, že nebyla a nebude ze strany Blackfire lokalizována. Šel bych do toho okamžitě, rozhodně bych nelitoval vyšší ceny. Navíc Corey Conieczka je pro mě zárukou kvality a herní Nirvány
Unfinished Business + promo karty Famiglia
Akt. cena: 1021 Kč
Končí za: 1 den