Goetia: Devět králů Šalamouna

Autor: Hyman | 17.10.2021 | 1

Již nějakou dobu se snažím porozumět písmu v knize kouzel. Navázat spirituální spojení s devíti démonickými králi není snadné. Texty v Šalamounově malém klíči jsou nejednoznačné a plné slov, kterým moc nerozumím. Ale dnes se to již musí podařit. Vyvolat Baala, hlavu pekelných mocností, by bylo největším úspěchem po tolika letech nezměrného úsilí. Již jednou v historii se povedlo ovládat démony. A já jsem vyvolený… já ho dokážu připoutat k sigilu. Pak budu moci vstoupit do chrámu a stát se novým králem celého světa. 

Více informací o prostředí Goetia naleznete na těchto odkazech:

Temné a démonické téma, umisťování pracovníků, management zdrojů a budování enginu – to jsou hlavní atributy této hry. Soupeři zde bojují o zdroje, které jim pak následně umožní interagovat s jednotlivými démony. Uctíváním těchto temných bytostí se jednotliví hráči stávají silnější a silnější. Uzavírání spojenectví s těmi nejmocnějšími pekelníky dodává hráčům další speciální schopnosti. 

Kdo čeká, že v této bitvě budou chřestit kostky a náhoda s nimi spojená následně utváří hluboký příběh, bude zklamán. Jedná se euro s implementovanými výše zmíněnými mechanikami, s cílem dosáhnout co nejvíce vítězných bodů. Finální zúčtování nastane v okamžiku, kdy se hráčům podaří vytvořit dostatečné množství paktů (tj. výše zmíněných spojenectví). Hráč s největším počtem bodů bude odměněn kontrolou nad všemi zlými duchy a následně pak i nad celým světem.

Komponenty

I když se nejedná o karetní hru, v krabici jich naleznete relativně hodně. Překvapivé je použití ne úplně standardních rozměrů. Nalezte zde karty:

  • čtvercové, představující hranu světa, starý a nový svět
  • obdélníkové, představující malé karty démonů
  • obdélníkové jako malé karty paktů (spojenectví)

Další zvláštností komponent je to, že většina karet je oboustranná – rub a líc je tady využit pro různé typy akcí a vlastností. 

Uvodní setup hry
Úvodní rozložení hry

 

Součástí komponent není žádná celistvá, centrální deska. Pomyslná herní plocha je při startovním rozložení sestavena z devíti oboustranných karet světa, které jsou na stole rozloženy do symetrické matice tři krát tři. Iniciální strana poskytuje hráčům prostor pro umisťování dřevěných následovníků (workerů) s cílem získávání příslušných zdrojů. Jejich barva odpovídá i použitému odstínu karet – modrá, žlutá, hnědá a růžová. Na kartách také naleznete  tématické obrazce z démonického světa. Na jejich opačné straně jsou pak vyobrazení jednotliví démoni.

Tyto karty světa nejsou dodávané z kartonu, ale z papíru tloušťky běžných karet. Chápu, proč zde bylo využito papíru. Těchto destiček je ve hře celkem dvacet sedm. Pokud by byl použit karton, objem, na který by se musela dimenzovat krabice, by byl podstatně větší.

Karty nového světa jsou velmi podobné, jako předchozí karty světa. Rozdílem je však to, že neposkytují žádného démona, ale obsahují pouze jednotnou a černobílou „uměleckou“ kresbu. 

Skupinu čtvercových karet uzavírá sada dvanácti míst představující pomyslnou hranu světa. Zde bude možné získávat během partie další následovníky.

Komponenty - žeton prvního hráče
Následovníci a žeton prvního hráče

 

Již několikrát výše v textu jsem zmínil následovníky. Ti jsou zde reprezentováni dřevěnými figurkami v barvách: fialová, červená, žlutá a černá. Od každé barvy je jich k dispozici deset a fungují jako hlavní komponenta volby akcí v použité mechanice umisťování pracovníků.

Další výraznou komponentou jsou obdélníkové desky pro vyhledávání, které obsahují různé metody pro kontakt s démony. Je jich zde připraveno celkem dvanáct a jsou již dodávané z kartonových (a velmi bytelných) desek. Najdeme tady například exorcismus, kyvadlo, obsidiánové zrcadlo atp. Na jejich opačné straně jsou desky temnoty, které ve hře označují situaci, kdy se vám již podařilo vyvolat příslušného démona. Ten pak hráčům bude poskytovat (samozřejmě za malou úplatu) další silné efekty.

A co by to bylo za hru o démonech bez démonů? Nalezene je na malých obdélníkových kartách v celkovém počtu šedesát tři a jsou „třídně“ rozděleni. Máme zde celkem tři úrovně, které jsou rozpoznatelné podle počtu pentagramů na jejich rubu. Pro každého z démonů jsou v balíku k dispozici tři samostatné karty představující jeho schopnosti. Tyto vlastnosti je možné rozdělit na pasivní efekty (ty hráčům dodávají permanentní výhody), relikvie a poklady.

Poslední typ karet představuje možnosti uzavírání spojenectví. V designu karet převládá fialová barva a velikostně se shodují s kartami démonů. Principiálně se jedná o další možnost získávání vítězných bodů při závěrečném sčítání.

Zdroje jsou zde reprezentovány standardními dřevěnými kostkami v pěti barvách (růžová, tyrkysová, žlutá, hnědá a černá), které nemají žádný obraz v konkrétních surovinách. Zde mají pouze nehmotnou úlohu pěti typů zdrojů bez skutečného významu.

Jako další platidlo je zde používána pozornost. V mé verzi z Kickstarteru se jedná o kovové mince dvou různých velikostí. Menší představuje hodnotu jedna a větší pět.

Aby byl výčet komponent kompletní, ještě zmíním, že součástí krabice jsou sady karet, které přinášejí přehled pravidel, pokyny pro přípravu vlastní hry v různých počtech hráčů a dále každému z démonů je věnována jedna samostatná sumární karta všech jeho vlastností včetně podrobného představení.

Jak se to hraje?

Dříve, než si začnete užívat vlastní partii, je nutné přizpůsobit hru dle počtu účastníků partie. Je nutné připravit karty světů, démonů, nového světa a paktů. Pokud bych měl uvést příklady, jedná se například o centrální desku, která nikdy nebude tvořena stejnými kartami. Také sestava démonů je vybírána z dvanácti možných. Toto s sebou sice nese vysokou modularitu a variabilitu. Připravte se však na to, že to bude za cenu relativně dlouhého času vlastní přípravy.

Cílem snažení jednotlivých oponentů je získání co nejvíce vítězných bodů – neboli mincí pozornosti, vlastnictví nejefektivnější sady démonických a uzavřených spojenectví. V neposlední řadě mohou k triumfu přispět i nashromážděné zdroje.

Vlastní průběh partie je v podstatě velmi jednoduchý. Každý ve svém tahu umístí jednoho ze svých následovníků na dostupné místo v herním prostoru. Co vše je možné získat umístěním figurky v tahu? Možností je mnoho – shromáždit příslušné zdroje, získat následovníky, mince pozornosti, přivlastnit si schopnosti démonů, jejich relikvie a poklady, využívat speciálních efektů desek temnoty a uzavírat spojenectví. To vše standardní mechanikou umisťování pracovníků. 

Toto se opakuje až do té doby, než žádný z oponentů již nemá žádné volné figurky k umisťování. Tím je zakončena první etapa herního kola.

Poté následuje fáze konce kola, kde hráči mohou získávat karty démonů s pasivními efekty, relikviemi a poklady. Pokud se tato deska vyprázdnila od všech mincí, dojde k vyvolání nového démona. Svět se doplní o nové karty a účastníci partie si navrátí všechny následovníky, kteří nezůstali uzamčení na svých pozicích. Posunutím žetonu prvního hráče je nastartováno další herní kolo.

Připomíná vám to standardní hru s umisťováním pracovníků a nenacházíte zde žádnou zmínku o nějaké neobvyklém mechanismu? Opak je pravdou. Nalezneme jich zde hned několik.

Prvním originálním přístupem je stále se měnící počet následovníků jednotlivých hráčů během partie. To přináší různý počet prováděných akcí v každém kole a brzo bude každý z hráčů disponovat jiným počtem.

Dalším osobitým rysem je stanovení nákladů na provedení některých akcí. Tyto náklady budou záviset na počtu umístěných následovníků (na příslušných polích) a to jak vlastních, tak také od všech ostatních soupeřů. Tato situace v každém okamžiku mění poměry na herní ploše a klade na hráče nároky na správné časování jednotlivých akcí. Partie získávají nečekaný strategický rozměr a variabilitu.

Jedinečným pojetím je také to, že všechna akční pole nemají hráči k dispozici od počátku partie. V úvodu jsou k dispozici pouze místa pro získávání zdrojů a nových pracovníků. V průběhu partie se postupně otevírají další akce a tím jsou k dispozici velmi různorodé, a originální schopnosti.

Na závěr rekapitulace implementovaných herních principů je třeba zmínit, že každý z hráčů si během partie před sebou vytváří také svůj vlastní prostor. Zde ukládá všechny získané zdroje, figurky následovníků a zejména získané karty démonických vlastností a uzavřených spojenectví. Ty jsou umisťovány až do čtyř sloupců. Je třeba vzít v potaz, že platí pouze efekty těch karet, které jsou na vrcholu řady. To znamená, že v jeden okamžik jsou aktivní maximálně čtyři poslední přiložené karty.

Vlastní konec hry nastává v okamžiku splnění alespoň jedné z následujících podmínek:

  • Počet dostupných karet spojenectví je roven a nebo nižší počtu hráčů partie.
  • Alespoň jeden z hráčů vlastní čtyři aktivní karty spojenectví .

Moje resumé k této hře

Téma hry není jistě standardní – to může přinášet názory od „v žádném případě“ až po  „musím to zkusit“. Kam budete patřit vy? V kombinaci s euro mechanikami se každopádně jedná o jedinečný počin. 

Produkční kvalita je na vysoké úrovni a využití kartonu a běžných karet má svoje opodstatnění. To umožňuje všechny komponenty uložit do krabice o kompaktních rozměrech.

Pravidla jsou představena na dvaceti třech stranách kvalitního, křídového papíru. Jsou strukturovaně sepsána a jednotlivé kapitoly obsahují i konkrétní příklady. Co je možná trochu hůře stravitelné je vlastní průběh (flow) hry. Oboustranné karty se v definovaném okamžiku otáčejí a přinášejí do hry další postavy, vlastnosti apod. To přináší nutnost dobré znalosti tohoto průběhu u každého účastníka partie. Načasování postupu hrou je totiž velmi důležité a (ne)znalost tohoto procesu bude jednotlivé oponenty limitovat. Ale po jedné, dvou partiích vše do sebe zapadne a budete si užívat proměny hry. Postupné odemykání každého z devíti různých démonů je jedinečná vlastnost. Nepamatuji si, že bych něco podobného u jiné hry viděl a zažil. K dobrému pochopení navíc pomáhá jak FAQ (které jsou již součástí knihy pravidel), tak také referenční karty společně s dalšími pomůckami pro hráče.

Úvodní sestavení hry je poněkud zdlouhavé. Za odměnu však získáte její vysokou variabilitu. Problematický je design podmínek pro ukončení partie. Ty nejsou zvoleny příliš šťastně a v určitém případě mohou hráči prodlužovat partii v podstatě do nekonečna. 

Těžiště hry je v dobrém časování jednotlivých akcí a následně ve výběru těch správných kombinací vlastností démonů. Ty mohou být velmi silné a bohužel existují kombinace, které jsou až ultimátní. Jejich nevyváženost je pro mě největší slabinou. Skoro bych řekl, že nemohlo dojít k jejich dostatečnému testování. Zatím existují dvě varianty, jak problém eliminovat. První je určena zkušenějším hráčům – jedná se o blokování získávání silných kombinací ostatním hráčům. Tato taktika sebou nese bohužel pouze destruktivní přístup a nutnost znalosti problematických kombinací. Druhou možností je pustit se do house rules. Bohužel se zde nejedná o jednu kartu, ale o soubor několika kombinací. Spíše bych řekl, že to je práce pro autora připravit karty démonů verze 2.0 a vzájemně vyvážit jejich efekty. Bohužel jeho aktivita na BGG není vysoká.

Délky partií nejsou z nejkratších. Proklamovaných čtyřicet minut na hráče je odpovídající. To však platí pouze v případě, že nedojde k záměrnému prodlužování konce hry. Jako ideální mi přijde užívat si partii v počtu tří hráčů.

Goetia je hra, ve které je implementováno mnoho unikátních nápadů a postupů. Společně s neotřelým tématem a euro mechanikami se jedná o velmi zajímavou kombinaci. Nechybí zde ani trocha strategické vize, kterou musí hráči během partií disponovat. Velmi lituji nevyrovnanosti karet vlastností démonů. To mi kazí jinak výborný pocit z mechanik a provedení hry. Goetia si nicméně uchovává všechny aspekty klasiky žánru díky šesti různým zdrojům a poměrně standardnímu umístění pracovníků. Navíc je zde zakomponována větší interakce s ostatními hráči, než má většina euroher s mechanikami umisťování pracovníků, managementu zdrojů a budování enginu.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas