Evoluce všude kam se podíváš - to jsou Settleři

Autor: tarnow | 15.5.2015 | 11

Po období společných začátků se v jednotlivých částech světa počínají probouzet mocné národy a frakce, které začínají kolonizovat prostor pro svou rostoucí civilizaci. Po zabezpečení produkce se vydávají na nebezpečné akce. Každá frakce oplývá jinými vlastnostmi, které využívá při rozšiřování svého vlivu. Který národ bude v tomto klání nejúspěšnější?

Evoluce „pozpátku“

Zrod impéria staví na mechanice, se kterou její autor Ignacy Trzewiczek přišel již ve svých přechozích počinech a to 51st State a New Era. Settlers jsou taková verze 2.0, kdy se odladily neduhy předchůdců a zároveň se přidalo něco nového v podobě frakčních balíčků.

Velké plus u této hry je zřetelně větší důraz na práci se symboly na kartách. Ty jsou přehledné a intuitivní. U předchůdců byl občas problém, že hráč musel často listovat v pravidlech a ikony mu moc s orientací nepomáhaly. Samozřejmě po delším hraní se vše zažilo. U Settlerů vám ikony na kartách budou pomáhat už v první hře.

Zpřehlednění přichází i díky „stéle“ národa, která vás vede k tomu, jak přehledně vykládat karty a sdružovat je podle schopností a příslušnosti k frakčnímu nebo běžnému balíčku. To víte: „Pořádek musí být“.

Posledním rozdílem oproti předchůdcům je změna „tématu“. Autor převlékl „postapokalyptický“ kabát do hávu středověkého vzestupu civilizací. S tímto tématem a roztomilou grafikou má hra větší šanci oslovit širší hráčské publikum.

„Evoluce“ tedy tematicky proběhla opačným směrem. Z budoucnosti do minulosti. By mě zajímalo jestli Trzewiczek používá na cestování DeLorain a šoféra mu dělá Marty McFly …

Kartičky a co s nimi …

Produkční karty – ve fázi zdrojů přinášejí suroviny. Skvělé je, že pokud kartu zaplatíte a vyložíte, tak vám přinese obratem surovinu, kterou produkuje, hned po postavení. Klidně se tak může stát, že za jednu utracenou surovinu vám postavená produkční lokace „nasype“ dvě další, které můžete v daném kole utratit. Právě tento efekt umožňuje roztáčet kola hry velice sympatickým způsobem.

Karty vlastností – často se odkazují na barvy karet a dávají bonusy za jejich výstavbu nebo jednorázově při vstupu do hry přinesou nějaký bonus. Jedna z nejúspěšnějších karet toho druhou jsou Ruiny, které jsou zadarmo, jako bonus za postavení vám dají pracanta a nelze je zbořit. Co víc si přát.

Karty akcí – Vyžadují zaplacení určené suroviny a následně mohou přinášet body, suroviny, karty … Využít je můžete zpravidla jednou za hru, pokud není na kartě uvedeno jinak. Ve hře však existují i lokace, které umožní lokaci využít i víckrát, než je jejich limit za kolo.

Toto rozdělení schopností karet se projevuje jak u běžných, tak i u frakčních karet. Běžné karty jsou společné pro všechny hráče, kteří je dobírají na začátku tahu ze společného balíčku. Frakční karty jsou naopak určeny výhradně pro jednoho hráče, který na začátku tahu dolízne jednu kartu.

Mezi běžnými a frakčními kartami je ještě jedna závislost. Většina frakčních karet má v nákladech za postavení požadavek zahození běžné lokace. Tedy, abyste byli schopni stavět silnější a bodově hodnotnější frakční lokace, musíte nejprve postavit lokace běžné, kterými pak bude platit při stavbě frakčních karet.

Při vyložení běžné lokace umisťujte karty napravo od „stély“ národa a frakční karty naopak vlevo. Pokud se na karty pozorně podíváte, všimnete si, že produkční karty na sobě mají cesty s křižovatkou ve tvaru „T“, vlastnosti čtyřstrannou a akce obrácené „T“. Navíc krajina běžných karet a frakčních karet se liší. Působí to „okulahodně“.

Frakční karty vlastně určují, jakým stylem budete hrát. Každá frakce je zaměřena na nějaký aspekt hry. Barbaři na boření, Japonci na dohody atd. Navíc frakční karty pro vás představují ochranu před ztrátou bodů ve formě boření běžných lokací soupeřem. Frakční karty nemohou být bořeny, výjimkou jsou pouze Japonci, ale ty zase mají možnost využít „samuraje“ na zvýšení obrany.

Pozor lavina!

Jakmile odehrajete první etapu hry, s největší pravděpodobností vás napadne, že to bude docela rychlá hra. Pak ale nastoupí efekt „sněhové koule“. S každým dalším kolem budete moci vykombit cca dvojnásobek věcí, co v kole předchozím. V závěrečném pátém kole je až neuvěřitelné, kolik akcí můžete udělat a z čeho všeho „vydolovat“ body.

U hry je velice důležité správné časování. Pokud si špatně připravíte sled akcí, které budete hrát, můžete oproti soupeřům pasovat o hodně dřív. Právě správné časování toho, co kdy hrát, je nejlepší cesta k tomu získat hodně bodů.

Tyhle dvě esence této hry vytváří třaskavou směs zábavy. Samozřejmě může hrozit syndrom AP (analytik-paralytik), ale přiznám se, že jsem se s tím nesetkal. Hráči většinou plánují tahy, když zrovna hrají ostatní.

Nastupuje demoliční četa

Settleři nejsou hra postavena na interakci. Většinu hry budete hlavně přemýšlet, jak nejefektivněji zahrát sled svých akcí. Nicméně interakce je ve hře přítomna v několika herních aspektech. Nejsilnější prvek interakce do hry však přináší možnost boření. K boření potřebujete mít mezi „surovinami“ meč.

Za jeden meč jste schopni zbořit jednu kartu ze své ruky a okamžitě nabrat suroviny, které jsou uvedeny v poli „zboř a získej“.  Tohle žádná interakce není, ale při použití dvou mečů se situace změní. Za dva meče jste schopni bořit soupeřovy vyložené lokace, na kterých je pole „zboř a získej“, tedy většinou pouze budovy z běžného balíčku, ale v případě Japonců i budovy frakční.

V prvních dvou kolech se většinou využívá boření z vlastní ruky. To je dáno tím, že žádný národ nemá náběr více mečů než jednoho za kolo. Nicméně poté, co se podaří nahodit produkci a bude šance dostat se k více mečům, začíná již boření u protihráčů. To často vyrovnává situaci na stole, kdy hráč, kterému dobře došly karty, je pak častěji terčem útoků protihráčů.

Kromě možnosti boření pomocí mečů existují ve hře i karty se schopností akce, které umožňují za stanovenou cenu ovlivňovat soupeřovy lokace. Můžete ničit lokace, stejně tak karty dohod, případně na jedno kolo vzít hráči možnost využívat kartu akce, protože ji pro to kolo budete moct využít vy.

Sólo varianta

Pokud ke hře přistoupíte jako k sólu, tak se budete měřit s automatickým hráčem, ale ten nepředstavuje výzvu. Porazíte ho vždy. Hru následně ohodnotíte body a můžete si dělat tabulku s výsledky.

Osobně tento bodovací přístup k sólo hrám nepreferuji. Pokud víte, že hru vždy porazíte, tak počítání bodů je jen takové „šidítko“. Ve své podstatě vás k lepšímu výsledku neposune nic jiného než lepší přísun karet.

Počítání bodů by nemělo být základním principem sólo hry. Základní podmínka by měla být mít obstojného protivníka ve formě automatického hráče, v čemž Settlers pokulhávají. Pokud si srovnáte, jaký pocit máte po dobytí měst v Mage-Knight, zabití inkarnace Wu-Fenga v Ghost Stories nebo splnění Úkolu v Pánu prstenů LCG s tím, když suše spočítáte body u Settlerů, je to fakt značný rozdíl.

Nicméně bylo avizováno, že v rozšíření dojde právě k vývoji u sólo varianty, tak uvidíme, zda k lepšímu. Sólo variantu bych nezavrhoval úplně, je pravda že v začátcích pomůže s osaháním herních mechanik a jednotlivých frakčních balíčků.

Nakonec Japonec

Hra má velký potenciál. Lze snadno vysvětlit i nehráči, protože je velmi intuitivní. Výše popisovaný efekt „sněhové koule“ roztočí nejenom mechaniku hry, ale i zábavu při každém tahu. Postupné budování „národa“, které probíhá přes výstavbu běžných lokací, které následně slouží jako základy pro frakční karty, má opravdu budovatelský nádech.

Vhodné nastavení interakce, kdy je pro vás výhodnější bořit z ruky než lokace soupeře, zajišťuje plynulý rozjezd hry. Hráči mají dostatek času na rozvinutí své frakce a boření soupeřových karet přichází až v druhé části, kdy už produkce šlape na frakčních kartách.

Jsou avizována další rozšíření pro tuto hru. S tím, že má jít cca o dvě rozšíření za rok. Menší rozšíření by mělo přidávat pouze karty a případně nové mechaniky. Ve velkém rozšíření by měla být obsažena nová frakce. Z avizované četnosti je zřejmé že nepůjde o žádný LCG koncept, ale finančně a herně přijatelné udržování znovuhratelnosti této karetky.

Bodové hodnocení

+ jednoduchá pravidla
+ grafické provedení
+ efekt sněhové koule
+ avizovaná rozšíření
+ vyvážená interakce

-  růžoví meeplové

-  slabší sólo varianta

Sdílet s přáteli:

Komentáře

solo hra
mě se líbí i solo varianta hry. Za japonce je to výzva a ne vždy se za ně podaří vyhrát. V Panu Prstenu lcg jsem měl deprese z toho, že se mě něco nedařilo a prohra byla jasná už brzy. V settlerech máš více možností (pokud jsou suroviny a člobrdové) a je to pro mě nejlepší karetní hra co jsem hrál a že jich nebylo málo. Jinak super recenze :-)

15.5.2015 19:30:23

solo hra
Dík za pochvalu recenze. U solo hry je to těžké. Ono to šlape má to zajímavou mechaniku, ale na druhou stranu, tam prostě chybí ten "epicky moment", kdy se automat složí ...

U Pan prstenů LCG, právě to, že mě téměř každé dobrodružství ze začátku vydrtí ukrutným způsobem mě motivuje se k tomu vracet a přeskládávat balík se kterým hraji. Tohle mi u Settlerů chybí, ale dávám tomu solo hraní ještě šanci s ohledem na avizované úpravy v rozšířeních.

15.5.2015 23:18:33

solo hra
Je to věc pohledu :-). Chci si zahrát něco sám a ne se třepat z toho jestli to zvládnu nebo až na XY pokus. U settleru je avizovane větší zaměřeni na solo hru v rozšířeních tak jsem zvědav.

17.5.2015 18:19:56
Offcanvas