Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Wolfsen | 14.11.2017 | 5
Ve dnech 26.-29. 10. 2017 proběhla největší deskoherní událost sezóny - veletrh Internationale spieletage SPIEL, který se jako každoročně od roku 1983 koná v německém Essenu. Letošního ročníku se podle www.waz.de zúčastnilo okolo 182 000 návštěvníků a 1 100 vystavovatelů z 51 zemí a opět se tak zvýšil účastnický rekord.
Ve druhém díle se podíváme na zoubek vybraným novinkám představeným na Spielu. Hry jsou řazeny abecedně podle vydavtelství, které (nebo která) je představilo(a). Přirozeně už se nevracím ke hrám zmíněným v prvním díle letošní reportáže.
U vydavatelství Friedmanna Friese se příliš nezdržíme. Ne proto, že by tento výstřední experimentátor neměl v Essenu nic zajímavého, ale abychom se vyhnuli spoilerům. Hlavními novinkami byly tři hry, které spojuje předtitul(?) Fast Forward, a to Fear (tedy strach), Fortress (pevnost) a Flee (útěk).
Všechny tři hry spojuje předpřipravený balíček (podobně jako ve Fabled fruit alias Moštárně) a skutečnost, že pravidla se učíte až během hry. Tak jednoduchá jsou základní pravidla, která se vejdu na první kartu, a další postupně přibývají (a jiná ubývají), jak odkrýváte další karty z balíčku.
Ve Fearu se podle popisu od vydavatele snažíte vystrašit ostatní (že by vítězství vyřazením ostatních?). Ve Fortress se snažíte dobýt pevnost (převahovka?) a ve Flee se společně pokoušíte utéci strašlivé příšeře (že by únikovka?).
Aby Friedmann dokázal, že jeho obsese iniciálou F není větší než obsese zelenou barvou přivezl do Essenu také rozšíření pro Moštárnu, které do hry vedle nových karet zvířat (a tedy nových efektů) přidává i ovoce trestuhodně vynechané v základu - zelenou limetku.
Se svým Photosyntesis slavili Blue Orange Games úspěch už na srpnovém GenConu. V tom se hráči v roli stromů snaží získat co nejvíce teplých paprsků a nejvýhodnější místa v lese. Na začátku každého kola se posune sluneční kotouč na jiný vrchol šestiúhelníkové hrací plochy (a svítí tak ze dvou jeho stran) a podle toho, na které stromy slunce posvítí hráči získají svůj příjem. Poté mohou hráči za takto získaný sluneční kapitál provádět různé akce - nasadit nový strom, nechat již rostoucí stromy povyrůst, rozhodit svá semena nebo poslat strom na farmu a skórovat za něj. Hra končí, když slunce třikrát obkrouží plán kolem dokola.
Zcela nové je však samostatně hratelné rozšíření Queendomino pro Kingdomino. To původní jednoduchou hru rozšiřuje o řadu nových výzev. Základ zůstává stejný postupně vybíráte a přikládáte domina do svého království. Čím „méně hodnotné“ domino jste si vybrali v minulém kole, tím dříve si budete moci vybírat v kole dalším. Mezi přiložením domina a výběrem nového máte však další tři nepovinné kroky:
CGE v Essenu představila v Essenu dvě party hry, které už jsou na českém trhu - Krycí jména: Duet a To je otázka! A potom Pulsar 2849, na který si ještě budeme muset počkat. O všech třech hrách jsem psal již dříve, ať už v reportáži z Beskydských zimních hrátek a k Pulsaru se jistě ještě vrátím. Proto se s dovolením u „národního stříbra“ příliš nezastavím.
Mechanismy ze své předchozí hry Orléans rozvíjí dlp games ve zbrusu novém Altiplanu. Základem je opět tahání různých „dělníků“ z pytlíku, ačkoli v Altiplanu se jim říká „zboží“. Ty si hráč vylosuje z pytlíku a ve správných kombinacích je pokládá na akční pole na své desce, za což získává nové zboží do hry a spoustu jincýh bonusů. Na rozdíl od Orléansu hráči nesdílí žádná akční pole. Soupeří ale o karty lodí, budov, zakázek a destičky rozšříení - další akční pole. Vedle lodí a budov se boduje také zboží, ale jen pokud je dokážete včas uskladnit. Hra končí rozebráním jednoho druhu zboží ze společné zásoby.
Dragon Castle, který v Essenu představili Horrible Games inspiraci japonským Mahjongem nezapře, a to konkrétně jeho solitérní verzí dobře známou z počítačových obrazovek. Podobně jako ve zmíněném Mahjongu budete rozebírat centrální strukturu - Dragon Castle. Avšak kolektivně a navíc si ze získaných dílků budete stavět strukturu vlastní. Ve svém tahu můžete jedno z následujících:
Získané dílky ukládáte na svou plochu do bloků o alespoň čtyř dílcích stejné barvy a jakmile takový blok vytvoříte, skórujete.
Ve hře jsou také rozšiřující kartičky dobrých duchů a přízně draků, které přináší do hry speciální schopnosti a bodované úkoly.
Huch! mimo jiné představil Rajas of the Ganges. U této hry se ale také nezastavím a rovnou vás vděčně odkáži na JOUOB.cast, ve kterém @lladjex a jeho parta sehráli ukázkovou partii.
Loni zaujala neotřelým tématem hra ...and then we held hands. S podobnou tématikou i grafikou, ale hlubšími herními mechanikami se pochlubili Hush Hush Projects a jejich Fog of Love. V této hře pro dva se hráči stávají fiktivním párem a prochází bouřlivým vztahem, který může skončit šťastně pro oba, jen jednoho z nich, nebo se zcela rozpadnout.
Vedle vztahu hráči rozvíjí i svou osobnost, a to v 6 důležitých charakteristikách - disciplína, zvědavost, extroverze, citlivost, zdvořilost a upřímnost. Ty samozřejmě mohou nabývat i negativních hodnot.
Hráči se střídají na tahu a ve svém tahu vyloží jednu scénu (ne nutně hysterickou, ale může být). Scéna popisuje nějakou životní situaci a až čtyři možnosti reakce. Ty si vybírají oba hráči a tajně. Jisté kombinace možností mohou být po zásluze odměněny či potrestány. Scén jsou tři druhy - sladké, vážné a dramata. Ze začátku vztahu převžují ty sladké, postupně přibývá těch vážných a dramat. Hra končí dobráním balíčku scén. Poté hráči vyhodnotí splnění svých tajných cílů - zda se vztah vyvinul souhlasně s jejich herní povahou.
Nemalý rozruch vzbudila v Essenu také abstraktní hra Azul inspirovaná portugalsko-maurskými dlaždicemi azulejos, které dodnes můžete vidět například na portugalském královském paláci v Evoře. Hráči představují zedníky, kteří přišli vyzdobit právě tento palác.
Deska hráče sestává z několika zón. První zónou je čtvercová síť, která je rozdělena na 5×5 polí pěti různých vzorů - zeď, druhá zóna na tuto síť navazuje - jedná se o řádky čtvercových polí, z nichž nejnižší má pět polí a nejvyšší pouze jedno. Poslední zónou je podlaha, řada sedmi polí se zápornými čísly.
Hra probíhá v blíže neurčeném počtu kol a každé kolo má dvě fáze. V první z nich si hráči rozebíraji dlaždice. Hráč na tahu si vezme všechny dlaždice stejného vzoru z jedné z továrních destiček a zbytek přesune na hromádku mezi nimi. Sebrané dlaždice pak musí umístit do jedné z řad vedle své zdi. V každé řadě smí být dlaždice jen jednoho vzoru. Zbylé dlaždice položí na podlahu.
Jakmile jsou dlaždice rozebrány, nastává druhá fáze, ve které hráči přemístí jednu dlaždici z kompletně zaplněné řady na zeď. Zbylé dlaždice odstraní ze hry. Za umístění dalždice si hráči připíší tolik bodů kolik dlaždic je v souvislé vertikální a horizontální lince vedené od právě umístěné dlaždice. Na zváěr umisťování si ještě odečtou body za dlaždice spadlé na podlahu.
Hra končí, když jeden z hráčů zaplní jednu horizontální řadu na zdi. Poté se ještě rozdělí body za kompletní horizontální a vertikální řady dlaždic a kompletní sady jednoho vzoru a hráč s nejvíce body vítězí.
Alien Artifacts. Tady jsem opět vděčný, že se mohu ulít a prostě odkázat na JOUOB.cast přímo z výstaviště.
Loni debutující vydavatelství navázalo na Rosenbergovu Zahradu další podobnou hrou a opět od Uwe Rosenberga - Indian Summer. Cílem hry je zaplnit desku rozdělenou do čtvercové sítě dílky se spadaným listím.
Hráč ve svém tahu položí jeden z dílků listí ze své zásoby nebo dílek veverky ze společné zásoby na svou desku. Poté si, pokud je jeho zásoba již prázdná, doplní osobní zásobu na pět dílků ze zásoby společné. To je vlastně celý tah, až na využití bonusů v podobě lesních plodů:
Když hráč zaplní jeden ze šesti sektorů své desky, vezme si ty lesní plody v tomto sektoru, které je vidět skrze otvory v dílcích listí. Pokud se mu poté podaří z otvorů vytvořit jistý vzor, může na ně položi destičku zvířete a plody si vzít ještě jednou.
Když jeden z hráčů zaplní svou desku, ostatní ještě dokončí kolo, aby měli stejný počet tahů a poté vítězí ten z hráčů se zaplněnou deskou, kterému zbylo více oříšků.
Jsem vyčerpán a ač nemohu předstírat, že jsem vynechal řadu výtečných her, ukončím letošní reportáž zde. No, dobře tak alespoň trolograficky ještě pár titulů, které byly v Essenu ještě k vidění či dokonce k mání. Tentokrát již čistě v abecedním pořadí.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Gwint/Gwent - 4 balíčky + tématický dřevěný box
Akt. cena: 4800 Kč
Končí za: 3 dny