Autor: Ondřej Podavka | 31.10.2021 | 0

In caelum cerevisiae est nullum,
itaque hic bibemus illum.
(V nebi pivo žádné není,
proto je zde pijme nyní.)

středověký anonym


Wer viel Bier trinkt schläft gut. Wer gut schläft sündigt nicht. Und wer nicht sündigt, kommt in den Himmel.
(Kdo pije hodně piva, dobře spí. Kdo dobře spí, nehřeší. A kdo nehřeší, přijde do nebe.)

připisováno Martinu Lutherovi


Heaven & Ale (navrhovaný překlad: Nebe a sudy) je ekonomická hra zasazená do středověku, v níž se hráči stávají představenými kláštera a snaží se uvést do chodu klášterní pivovar. Potřebné suroviny dodává klášterní zahrada, na práci se podílejí mniši, sládek v závěru hry určuje hodnotu piva. Za výsledky svého snažení jsou odměněni vítěznými body, kdo jich získá nejvíce, stává se vítězem.

Příprava hry:

Každý hráč si vezme osobní desku, osobní figurku, figurku sládka a sadu karet privilegií ve zvolené barvě, dále po jednom od každého dřevěného ukazatele surovin (dřevo, kvasnice, chmel, voda, ječmen) a 25 dukátů. Figurku sládka a ukazatele surovin hráči umístí na příslušná místa na produkční stupnici této desky. Na dosah všech hráčů se položí hlavní hrací deska a na příslušná místa po obvodu desky se umístí destičky surovin, destičky mnichů a bodovací žetony a dále doprostřed desky malé a velké sudy. Vedle této hlavní desky se umístí zásoba dukátů, destiček surovin, bodovacích žetonů a destičky chat; zásoba destiček mnichů se umístí na určená místa veprostřed hlavní desky. Nakonec hráči umístí své osobní figurky na jednotlivé pozice na startovní ploše v rohu hlavní desky a vyhodnotí příslušné startovní bonusy.

Průběh hry:

V průběhu hry hráči postupují se svojí osobní figurkou po hlavní desce, a to vždy směrem dopředu a o libovolný počet políček. Poté provedou znázorněnou akci ‒ každé políčko slouží k jedné ze čtyř níže uvedených ‒ a případně ještě následný efekt. Ty ve svém důsledku umožňují hráči získat dukáty, nebo posunout kupředu na produkční stupnici figurku sládka a ukazatele surovin; jejich umístění na stupnici je určující pro závěrečné bodování.

  • Políčka surovin a políčka mnichů slouží k nákupu destiček surovin, resp. mnichů, které poté umístí do zahrady na své osobní desce. Jakmile hráč těmito destičkami obloží ze všech šesti stran políčko pro chatu, umístí na toto políčko destičku chaty: odměnu pro hráče určuje součet hodnot okolních destiček surovin.
  • Políčka bodovacích žetonů poskytují zdarma tyto žetony, které hráči umístí na jedno z příslušných políček na pravém okraji své osobní desky a tím spustí příslušný efekt. Při splnění dalších podmínek je poté možné využít také jednu vybranou kartu privilegia a jednorázově vyhodnotit její odměnu. (Dosud neumístěné karty privilegia smí hráč kdykoli odstranit ze hry výměnou za tři dukáty.)
  • Políčka sudů umožňují hráči kontrolu dosažení cílů. Pokud hráč některý z nich splňuje, vezme si jemu odpovídající velký sud, pokud byl tento již odebrán jiným hráčem, vezme si malý soudek. Za nasbírané sudy hráč na konci hry obdrží vítězné body.

Kolo končí ve chvíli, kdy všichni hráči se svými figurkami postoupí opět na startovní plochu (v probíhajícím kole ji nesmějí překročit). Poté se hlavní deska připraví pro další kolo. Hra trvá tři až šest kol v závislosti na počtu hráčů.

Konec hry a závěrečné bodování:

Poté, co všichni hráči na konci posledního kola postoupí na startovní plochu, hra končí. Před samotným výpočtem skóre se nejprve provede výměna surovin ‒ ukazatel té suroviny, která je na stupnici nejníže, se posouvá dopředu a naopak ukazatelé výše na stupnici se posouvají zpět ‒ a poté se vypočte konečné skóre. Vyhrává hráč, jenž získal nejvíce vítězných bodů. V případě shody hráči vítězství sdílejí.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas