Autor: Arrion | 9.8.2018 | 0

Portugalský král Manuel I. byl při své návštěvě Alhambry natolik okouzlen jejími interiéry, zejména keramickými dlaždicemi zvanými „azulejos“, že okamžitě nařídil, aby byl jeho vlastní palác v Portugalsku vyzdoben podobnými obklady.

V barevné a svižné rodinné hře Azul je vaším cílem co nejlépe a nejefektivněji obložit stěny paláce v Evoře za využití pěti druhů barevných dlaždic. Dlaždice se snažíte umísťovat tak, aby odpovídaly požadovanému vzoru, ale ideálně také v návaznosti jedné na druhou. Ovšem pozor, pokud si naberete dlaždic více, než jste schopni spotřebovat, budete nuceni je rozbít a vyhodit. Každá chytře umístěná dlaždice vám přinese body, zatímco za každou rozbitou dlaždici se vám body odečítají. Hráč s největším bodů na konci hry se stává vítězem.


Příprava hry:

Každý hráč dostane hrací desku. Deska je oboustranná, ale jediným rozdílem je vzor, na který je možné umísťovat dlaždice. Základní strana dává hráčům předem stanovený vzor, zatímco strana „pokročilá“ dovoluje hráčům zvolit si vzor vlastní - za podmínky, že dodrží pravidla pokládání dlaždic, tzn. že v každé svislé a vodorovné řadě může být každá barva dlaždice pouze jednou. Všichni hráči by měli hrát na totožných stranách hracích desek. Poté jsou doprostřed stolu umístěny kruhové výlohy, které v každém kole představují aktuální nabídku dlaždic. Počet výloh se mění v závislosti na počtu hráčů.

Dále se zvolí začínající hráč. Měl by se jím stát ten, kdo jako poslední navštívil Portugalsko. Začínající hráč si vezme žeton začínajícího hráče a z pytlíku dlaždic vytáhne náhodně vždy po čtyřech dlaždicích a umístí je na na některou z výloh. Takto pokračuje, dokud nejsou všechny výlohy zaplněny. Nakonec je žeton začínajícího hráče umístěn doprostřed stolu a hra může začít.


Průběh hry:

Hra Azul probíhá v jednotlivých kolech, která jsou rozdělena na tři fáze. 

  1. Nabídka výloh: Hráči si postupně (od začínajícího hráče) musí vzít z některé z výloh všechny dlaždice jedné barvy. Jakmile si je vezmou, musí zároveň vysypat přebytečné dlaždice jiných barev doprostřed stolu, kde pomalu roste další společná nabídka dlaždic. Dlaždice, které si daný hráč zvolil, musí nyní umístit na svou hrací desku do jedné z „přípravných řad“. Těch je na desce celkem pět, vždy s rostoucím počtem míst na umísťování dlaždic (první řada má pouze jedno místo, pátá pět míst). Pokaždé, když si hráč vezme dlaždice z nabídky, smí je umístit pouze do jedné z přípravných řad. Hráč nemusí danou řadu celou vyplnit, ale nikdy nesmí dlaždice rozdělit mezi více řad. Důležité také je, že v každé řadě smí být pouze jedna barva dlaždic. Pokud hráči po umístění některé dlažice přebývají, musí je hodit na „podlahu“ na hrací desce, kde mu odečítají body.

    Jakmile vznikne uprostřed stolu hromádka dlaždic, které hráči vysypali z výloh, mohou si hráči brát dlaždice i z této společné hromádky. První hráč, který tak učiní, si musí vzít žeton začínajícího hráče, a umístit ho na podlahu své desky, kde mu také přinese záporné body.

    Vždy musí být rozebrány všechny dlaždice z aktuální nabídky, i za cenu toho, že je budete muset umístit všechny na podlahu mezi rozbité dlaždice. Poté, co jsou všechny dlaždice rozebrány, následuje další fáze.

  2. Obkládaní stěn: Nyní mohou hráči ze všech zaplněných řad vzít první dlaždici a umístit ji na odpovídající místo na vzoru obkladu (ve stejném řádku). Pokud po umístění dlaždice zbyly v dané řadě dlaždice, hodí je hráči do víka krabice hry (do hry se vrátí, až když jsou dobrány všechny dlaždice z pytlíku). Dlaždice v nedokončených přípravných řadách zůstanou na svých místech a přejdou do dalšího kola.

    Za umístěné dlaždice dostanou hráči body. Osamocená dlaždice přináší jeden bod. Pokud nově umístěná dlaždice sousedí s nějakými dlaždicemi ve vodorovné řadě, dostanete tolik bodů, kolik je dlaždic v dané řadě. To samé platí i o svislých řadách, a jedna dlaždice může zapadat zároveň do svislé i vodorovné řady. Nakonec si ještě musíte odečíst body za dlaždice na podlaze.

  3. Příprava dalšího kola: Hráč s žetonem začínajícího hráče jej umístí zpět doprostřed stolu, vezme si pytlík s dlaždicemi a obnoví jejich nabídku. Pokud v pytlíku dlaždice chybí, jednoduše je dosype zpět z víka krabice.


Konec hry:

Hra končí v kole, ve kterém některý hráč dokončil alespoň jednu vodorovnou řadu. Celé kolo se dohrává jako obvykle (jsou přičteny a odečteny body) a poté si hráči přičtou bonusové body. Za každou dokončenou vodorovnou řadu dostanou dva body, za každou dokončenou svislou 7, a pokud se jim podařilo do vzoru umístit 5 dlaždic jedné barvy, dostanou 10 bodů za každou takovouto pětici. Hráč s největším počtem bodů po tomto součtu se stává vítězem.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas