Autor: Ondřej Podavka | 6.12.2024 | 0
Dawrinovy cesty jsou heavy euro hra, která si bere za téma pětitýdenní pobyt na Galapágách, jejž Charles Darwin absolvoval v rámci pětileté výpravy lodi HMS Beagle. Hra probíhá po pět kol, během nichž hráči postupně umisťují své figurky vědců dostupná pole na herním plánu a provádějí příslušné akce; následkem toho mohou být spuštěny akce další. Takto hráči např. prozkoumávají ostrovy v souostroví Galapágy, sbírají vzorky různých druhů rostlin a živočichů a posílají je do muzea, vedou odbornou korespondenci s dalšími odborníky, plní úkoly apod. Během hry hráči získávají vítězné body, další obdrží na konci hry a hráč s nejvíce získanými body se stane vítězem hry.
Příprava hry:
Nejprve si hráči vezmou hráčské desky a dřevěné (figurky vědců a průzkumníků, stany, krychličky) a kartonové komponenty (optické čočky, známky) ve své barvě. Z nich si na hráčskou desku umístí na vyznačená místa své vědce, stany a známky. Dále každý hráč obdrží tři karty posádky; ty mají v horním rohu vyznačenou běžnou pečeť (tj. červenou, žlutou, zelenou či modrou) ‒ tyto pečeti si hráči vezmou a umístí na první políčko vedle každého ze spodních tří vědců.
Poté hráči rozloží herní plán; na něm lze rozlišit několik sekcí:
- Vlevo nahoře se nacházejí dva hlavní deníky, deník speciálních akcí a malý deník. Hráči vyberou šest destiček speciálních akcí a rozmístí je do deníku speciálních akcí, a to po dvou do tří řad; na dvojici destiček v horní řadě umístí po jedné neutrální čočce.
- Do jednotlivých oblastí uprostřed a vpravo hráči připraví příslušné komponenty: dopisy, běžné pečeti, žetony úkolů apod. Na začátek počítadla bodů, lišty pořadí tahu a lišty evoluční teorie umístí krychličky své barvy, napravo od herního plánu uspořádají muzejní dílky.
- Dolní část plánu představuje mapa se třemi ostrovy souostroví Galapágy. Hráči umístí průzkumníka své barvy na začátek cesty na prvním ostrově a své lodě a loď Beagle na začátek oceánské cesty. Na vyznačená místa na cestách obou typů hráči rozmístí žetony vzorků. (Při nižším počtu hráčů než 4 zůstane několik žetonů nevyužitých; v tom případě hráči vyhledají jim odpovídající muzejní dílky, které přemístí na příslušná místa v expozici muzeí na herním plánu.) Nakonec vyberou pět žetonů úkolů lodi Beagle a rozmístí je na vyznačená místa pod oceánskou cestou.
Do blízkosti herního plánu hráči připraví zásoby mincí, žetonů a běžných pečetí. Nakonec si hráči rozeberou žetony startovních úkolů.
Průběh hry:
Hra trvá po pět kol, během nichž proběhnou následující fáze:
- Fáze „Akce“: Akce představují jádro celé hry ‒ hráči se střídají v tazích, v každém z nich hráči umístí svého vědce na jedno dostupné pole s lupou či optickou čočkou, uhradí případné náklady na jeho umístění a nakonec provedou příslušnou akci. Pokud hráč po umístění vědce a příslušné akce aktivuje symbol další akce, provede ji následně taktéž. To může nastat při akcích Průzkum, Navigace, Korespondence nebo Zřízení tábořiště a dále při splnění úkolu či podmínek na kartě posádky.
Na herním plánu jsou různé oblasti s akčními poli, na něž lze vědce umisťovat: Hlavní deníky umožňují zahrání akcí Průzkum, tj. přesun průzkumníka po ostrově jednoho ostrova průzkumníkem a zisk odměny z pole, kde průzkumník ukončí svůj pohyb; Navigace, tj. posun lodí, který může hráči zpřístupnit další ostrovy (tyto dvě akce mohou umožnit spuštění jinak nedostupných akcí Zřízení tábořiště a Průzkum vzorků); Korespondence, která může hráči přinést odměnu ve 3. fázi kola; a Akademie, která umožňuje zisk dalších pečetí pro vědce. Speciální deníky umožňují zahrát rozličné akce, z nichž některé odpovídají akcím přístupným na jiných polích, jiné jsou unikátní. Na oba typy deníků lze umístit pouze takovou figurku, která disponuje pečetěmi ve stejné barvě, jaká je vyznačena na příslušném akčním poli. Pro oba typy deníků dále platí, že na začátku hry jsou dostupná pouze první pole a pro zpřístupnění dalších je třeba provedení akce Odemčení čočky, dostupné na malém deníku. Mimo oblast deníků lze vědce umisťovat pro zahrání akcí Doručení vzorků, za něž je hráč odměněn penězi a posunem na liště evoluční teorie, dále Výzkum muzejního vzorku, Zabrání místa v pořadí tahu a Zadání úkolu.
- Fáze „Pořadí tahu“: Provedl-li některý hráč akci Zabrání místa v pořadí tahu, upraví se pořadí ukazatelů pořadí tahu hráčů.
- Fáze „Odměna“: Hráči, kteří zahráli ve fázi akcí daného kola akci Korespondence, získají příslušné odměny. Rovněž hráči získají body za úkoly lodi Beagle; od těchto bodů však odečtou postih za to, nakolik jsou lodě hráčů opožděny za lodí Beagle.
- Fáze „Úklid“: Hráči připraví hru pro další kolo.
Konec hry:
Partie hry Darwinovy cesty končí po skončení pátého kola hry. K bodům získaným během hry se na jejím konci připočtou další za postup na liště evoluční teorie, za splněné úkoly, za vědce s alespoň pěti pečetěmi aj. Hráč s nejvyšším celkovým počtem bodů se stane vítězem hry.
Sdílet s přáteli:
Komentáře
Zatím nebyl přidán žádný komentář...