Autor: Wolfsen | 3.12.2024 | 0

Civilizace číslo 137 byla zničena obdobím extrémního chladu.
Civilizace číslo 139 byla zničena zemětřesením způsobeným konjunkcí dvou sluncí.
Civilizace číslo 141 byla zničena obdobím extrémního žáru.
Civilizace číslo 184 byla zničena extrémní gravitací způsobenou konjunkcí všech tří sluncí.
Civilizace číslo 195 vyslala flotilu k jiným světům.

Liou Cch'-Sin: Problém tří těles, volný výňatek

Ve hře Evakuace je představují hráči vlády až čtyř národů umírající planety (starý svět) a jejich cílem je přesídlit své národy na novou planetu (nový svět) a zajistit jim patřičný komfort, na který byly zvyklé ze starého světa.

Příprava hry

  1. Hráči rozloží plán doprostřed stolu a na část starého světa rozmístí do příslušných kontinentů své žetony oblastí (infrastruktura a poplace starého světa).
  2. Hráči položí 2 své žetony na počátek stupnice pokroku (satelity s umělou inteligencí).
  3. Každý hráč před sebe položí osobní desku takovou stranou, aby měl starý a nový svět na stejných stranách jako na hlavním plánu.
  4. Hráči na svou desku umístí žetony akcí a produkce na počáteční pozice. Vedle desky položí další komponenty ve své barvě, přičemž počáteční stadion položí na stranu starého světa.
  5. Hráči si vylosují sadu destiček technologií a položí je na svou desku. Řadí je do příslušných řádků, ale v náhodném pořadí.
  6. Hráči připraví společné nabídky raketoplánů, stadionů a karet infrastruktury. Karty infratruktury jsou rozděleny do dvou úrovní, z nichž druhá přijde do hry později. Dále hráči připraví karty ročních bonusů a ukazatel roku.
  7. Každý hráč si vezme 7 akčních karet. Ve variantě Pokročilé akce (viz níže) z nich 3 odhodí.
  8. Ve variantě Hry na body hráči ještě draftují karty cílů. S modulem Veřejných úkolů vytvoří nabídku veřejných úkolů a s module Převaha na přímkách určí bodované přímky.

Průběh hry

Hra probíhá v (nejvýše) 4 letech – kolech. Každý rok se skládá ze 7 fází:

  1. Fáze příjmu – ve té hráči těží suroviny na starém i novém světě, podle aktuální infrastruktury toho kterého světa. Zároveň je také potřeba uspokojit potřeby obyvatel. Ty jsou ze začátku vyšší na starém světě, ale postupně se přesunují do nového světa. Pokud hráč potřeby neuspokojí bere si žetony postihů.
  2. Fáze akcí – hráči postupně v určeném pořadí volí po jedné akci. První dvě akce jsou zdarma (pokud samy nenesou nějaké dodatečné náklady), za další akce se postupně zvyšuje cena placená v energii. Akce jsou rozděleny do 4 skupin podle síly. Navíc, pokud hráč hraje více než tři akce ze stejné skupiny, tak musí platit další energii navíc.
    Mezi akcemi jsou stavění raketoplánů (pro přesídlení na nový svět), osidlování nového světa, budování infratruktury na novém světě, rozvoj technologií, klonování a další.
    Volbu akce hráči provádají zasunutím karty pod slot příslušné skupiny akcí.
    Pokud hráč nechce nebo nemůže hrát žádnou akci, pasuje, čímž pro dané kolo s akcemi končí.
  3. Fáze letu – hráči nakládají populaci a továrny ze starého světa na raketoplány a jimi je přepravují do nového světa.
  4. Fáze pořadí – upraví se pořadí hráčů podle počtu smajlíků příslušného národa. Národ s více smajlíky hraje dříve.
  5. Fáze pokroku – hráči posouvají své dva satelity (výkonné počítače) od starého světa k novému podle síly akcí zahraných ve Fázi akcí. Jak se satelity přesouvají, přesouvají se i náklady některých akcí ze starého světa na nový.
  6. Fáze bonusů – hráči, kteří ve fázi akcí zahráli akce vhodné síly, získají bonusy daného roku.
  7. Fáze úklidu – hráči odstraní své zahrané karty akcí ze slotů, obmění se nabídky raketoplanů, stadionů a infrastruktury, posune se počitadlo roku vymění se roční bonusy.

Varianty hry

Hra skýtá několik různě kombinovatelných variant.

  • Závod vs Hra na body – hra může končit při dosažení úrovně 8 produkce všech 3 základních surovin nového světa a postavení 3 stadionů (Závod) nebo po konci 4. roku (Hra na body, nebo Závod, pokud není podmínek dosaženo). Výběr způsobu konce ovlivňuje také vyhodnocení vítěze nebo příprava hry. Více viz Konec hry.
  • Striktní vs Benevolentní bonusy – roční bonusy mohou být udělovány hráčům, kteří hráli akce přesně o dané síle (striktní) nebo o dané síle a menší (benevolentní).
  • Základní vs Pokročilé akce – v Základní variantě hráči hrají akce s kartou akcí vždy lícem dolů a mají jich neomezený počet. V Pokročilé variantě si mohou hráči vybrat, zda zahrají akci z desky (s kartou lícem dolů) nebo z karty (s kartou lícem vzhůru). V této variantě mají hráči ve Fázi akcí vždy v ruce přesně 4 karty akcí a v přípravě, resp. Fázi příjmu si vybírají, které 4 si ze 7 karet akcí ponechají.
  • Modul Veřejné úkoly (pouze při Hře na body) – hru rozšířuje další nabídka karet: veřejné úkoly. Pokud hráč úkol splní, vezme si jej a ve fázi akcí jím může zvýšit svou produkci na novém světě a vítězné body na konci hry.
  • Modul Převaha v přímce (pouze při Hře na body) – v přípravě hry se vylosují linie na novém světě, ve kterých se bude na kocni hry bodovat převaha.

Autor doporučuje zejména kombinaci Závod + Striktní bonus + Základní akce nebo Hra na body + Benevolentní bonusy + Pokročilé akce, ale je zvědavý na dojmy z jiných kombinací.

Konec hry a určení vítěze

V případě varianty Závod hra končí tím, že některý hráč dosáhne úrovně produkce 8 u všech 3 zdrojů a má na novém světě alespoň 3 stadiony. Ostatní hráči dohrají tak, aby měli všichni stejný počet tahů v daném kole (pokud už nepasovali), poté se ještě vyhodnotí Fáze letu a přistoupí se k závěrečnému vyhodnocení. Pokud nikdo tyto podmínky nesplní do konce 4. roku, končí hra na jeho konci.

V závěrečném vyhodnocení hráči nejprve upraví svou úroveň produkce suroviny, které produkují nejméně. Sníží ji o 1 za každý žeton postihu, každou neevakuovanou oblast a každý chybějící stadion (do 3), zvýší ji o 2 za nejvíce smajlíků a o 1 za druhý nejvyšší počet smajlíků. Pokud některý z hráčů stále splňuje podmínky ukončení hry, vítězí. Případnou remízu rozhoduje počet smajlíků. Pokud nikdo podmínky nesplňuje, vítězí ten, jehož nejnižší produkce je nejvýše.

V případě varianty Hra na body, končí partie vždy na konci 4. roku a poté následuje závěrečné hodnocení, kde hráči bodují produkci, splněné cíle, smajlíky (pokud mají alespoň 3 stadiony), případně body za moduly Veřejné úkoly a Převaha v přímce, a ztrácí body za žetony postihu, neevakuované oblasti a populaci a chybějící stadiony (do 3).

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Warhammer quest karetní hra CZ
Warhammer quest karetní hra CZ
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas