Autor: Kew | 6.6.2011 | 0

Kuba - ráj pro ty, kteří holdují dobrému pití, kvalitnímu tabáku a tropickým vedrům. A také pro podnikavce, kteří využijí potenciál této země ke svému prospěchu: tedy pro hráče této hry.

Hra Kuba těží z exotického tématu ne nepodobného známému Puerto Ricu. Hráči se stávají farmáři, kteří se snaží ze své plantáže vytěžit maximum zdrojů a ty pak proměnit na vítězné body pomocí budov nebo vývozem na lodích. Štěstí přeje připraveným, takže i těm, kteří nejsou líní utratit nějaký ten penízek ve prospěch veřejných činitelů. Tím mohou dosáhnout toho, že jejich podnikání jim bude ulehčeno přijetím toho správného zákona.


Příprava hry:

Příprava hry spočívá v rozdělení startovních desek (plantáží) jednotlivým hráčům. Každá deska obsahuje dvě sady rozložení zdrojů („suroviny“ - dřevo, kámen, voda a „produkty“ - citrusy, tabák a cukr). Jedna strana je společná pro všechny hráče, druhá je pak unikátní, vždy je ale zachován počet jednotlivých polí, mění se jen jejich vzájemná poloha. Hráči si tak mohou po dohodě do určité míry vybrat startovní podmínky. Kromě tohoto plánku obdrží každý hráč pět karet postav a figurku „správce“. A také nějaké ty zlaté mince a zdroje do začátku. Na herní plán se připraví náhodně namíchaný balíček lodí a čtyři balíčky zákonů podle typů, na tržiště se nachystá zboží.


Průběh hry:

Hra samotná probíhá na kola a ta jsou rozdělena na několik fází:

  1. Fáze navrhování zákonů: Hráči otočí jednu karta zákona od každého typu - tzv. návrhy.

  2. Fáze akcí postav: V té se hráčí střídají v hraní karet postav. Z 5 typů, které jsou k dispozici, odehraje každý přesně čtyři, pátou postavu si nechá pro hlasování v parlamentu. Jednotlivé role umožňují např. nákup zboží („obchodnice“) a budov („architekt“) a vývoz zboží pomocí lodí („starosta“). Tyto role mají také tzv. alternativní využití, které umožňuje získat vítězné body, peníze nebo zdroje. Na celé hře klíčový je ovšem systém využití plantáže.

    Použitím postavy „dělníka“ má hráč jednou za kolo možnost pohnout správcem na plantáži a zároveň inkasovat suroviny a produkty z políček ve stejném řádku i sloupci, kam zrovna správce přemístil (pohyb je nepovinný). Během kola může hráč využít také postavu „předák“ a tím aktivovat budovy rovněž pouze ve sloupci a řádku, kde se nachází správce, tehdy s ním však nejde pohybovat. To v kombinaci s faktem, že budovami musí hráč „přestavovat“ políčka plantáže původně produkující nějaký ten zdroj, představuje zásadní taktickou výzvu.

  3. Fáze hlasování v parlamentu: Jak již bylo řečeno výše, pátou postavu hráč v kole nepoužije, ale její schopnosti uplatní při hlasování o zákonech. Každá postava má udanou hodnotu „počtu hlasů v parlamentu“ a pokud hráč i po následnujícím tajném nákupu hlasů za peníze (1:1 systémem „schovej mince v ruce“) získá nejvíce hlasů, vybere dva zákony, které vejdou v platnost a případně nahradí zákony dříve platné.

  4. Fáze vyhodnocení zákonů: Poté se vyhodnotí efekt všech čtyř zákonů (daň, clo, dotace a případně dekret).

  5. Fáze ukončení kola: V přístavu se podle daného schématu posouvají (připlouvají a odplouvají) lodě, na které lze ve fázi postav pomocí "starosty" odkládat zboží a získat tak vítězné body. Hráč, který zahrál jako čtvrtou v pořadí (tedy poslední ve fázi akcí postav) nejsilnější postavu (bráno podle počtu hlasů v parlamentu) se stává začínajícím pro další kolo.


Konec hry:

Hra končí po vyhodnocení zákonů v šestém kole, hráč s nejvíce vítěznými body vyhrává, v případě rovnosti rozhoduje počet pesos (peněz).

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas