Autor: mh | 20.4.2022 | 0

Mazaný lišák je kooperativní párty hra pro 3 až 6 hráčů, jejíž princip je podobný hře Logik (resp. Mastermind). Hráči‑stopaři se snaží uhodnout klíčové slovo na základě jednoduché úvodní nápovědy tak, že v průběhu několika kol píší své tipy na kartičky stop a hráč‑lišák, který jako jediný hledané slovo zná, jim pomocí žetonů sděluje, kolik tipů míří správným směrem. V případě úspěchu pak vyhrávají všichni (včetně lišáka).

Příprava hry:

Určete hráče, který se ujme role lišáka. Ostatní hráči jsou stopaři. Každý stopař si následně vezme jeden popisovač a 6 karet stop — celé bílé bez barevného okraje (12 karet při hře tří hráčů). Na dosah stopařů se připraví 3 karty trofejí (s červeným okrajem) a Lišák si vezme žetony a připraví si časomíru, která bude odpočítávat 90 sekund. Můžou to být stopky na hodinkách, v mobilu apod. Časomíra není součástí balení. Lišák si posléze prohlédne obě poloviny aktuální hrací karty. V horní polovině je úvodní nápověda, tu přečte nahlas stopařům. Ve spodní polovině je správná odpověď, tu si přečte jen on sám. Kartu umístí do stojánku tak, aby byla vidět pouze nápověda.

Průběh hry:

Hra se hraje na maximálně 7 kol. Každé kolo probíhá podle následujících kroků:

  1. Porada stopařů. Lišák spustí stopky a stopaři mají 90 sekund na poradu. Při ní se mohou stopaři libovolně domlouvat. Lišák nesmí nijak reagovat ani naznačovat.
  2. Než uplyne stanovená doba, musí každý stopař napsat na jednu svoji kartičku jednu stopu (při hře tří hráčů napíše dvě stopy na dvě kartičky). Pokud neví, nebo to nestihne, odevzdá prázdnou kartičku. Nemusí se jednat o jedno slovo, může jít i o sousloví nebo větu, ale musí vyjadřovat pouze jednu myšlenku. (Např. „je vysoký a černovlasý“ už vyjadřuje dvě myšlenky a to není povoleno.)
  3. Kartičky se stopami se vyloží na stůl do jedné řady.
  4. Trofej. Pokud si stopaři myslí, že znají správnou odpověď, nesmí ji napsat na kartu stopy, ale musí ji místo toho napsat na jednu ze tří karet trofeje (s červeným okrajem). Je-li tato odpověď správná, hra okamžitě končí vítězstvím všech hráčů (včetně lišáka). Není-li správná, lišák bude k této kartě přistupovat jako k normální kartě stop a započítá ji do své nápovědy (viz další krok). Pokud stopaři vyčerpají všechny tři karty trofeje, aniž by uhodli správnou odpověď, hra okamžitě končí prohrou všech hráčů (včetně lišáka). Stejně tak všichni prohrají, pokud správnou odpověď napíší na kartu stopy a ne na kartu trofeje.
  5. Lišákova nápověda. Lišák na kraj řady umístí tolik žetonů, kolik stop vede správným směrem. Nesmí však dát žádným způsobem najevo, které konkrétní stopy považuje za správné. Na druhou stranu je lišák součástí týmu, nikoliv protivník stopařů, takže jeho cílem není stopaře zmást, ale opravdu jim pomoci a co nejlépe je nasměrovat ke správnému řešení.
  6. Žolík. Jednou za celou partii může lišák jeden žeton správné stopy umístit na konkrétní kartu. Tuto možnost použije především v okamžiku, kdy cítí, že stopaři mají problém s nalezením správného směru. Jako žolík může použít žeton z libovolné řady včetně té aktuálně probíhající.
  7. Jakmile lišák umístí své nápovědy a případně použije žolíka, okamžitě spouští stopky a další kolo začíná opět poradou stopařů (viz krok 1).

Konec hry:

Hra končí nejpozději v sedmém kole, ve kterém už musí hráči použít pouze zbylé karty trofejí a na ně napsat své tipy.

Hra končí vítězstvím všech hráčů (včetně lišáka) v kterémkoliv kole, když na některé z karet trofejí je napsána správná odpověď. Podle počtu odehraných kol lze z tabulky určit hodnocení výkonu:

  • Vítězství v 7. kole: Bystří sokolové.
  • Vítězství v 5.–6. kole: Ostřílení ohaři.
  • Vítězství ve 2.–4. kole: Mazaní lišáci.

A naopak, hra končí prohrou všech hráčů (včetně lišáka) v kterémkoliv kole, když:

  • je správná odpověď napsána na kartu stopy,
  • hráči vyčerpají všechny tři karty trofejí, aniž by uhodli správnou odpověď,
  • hráči ani po skončení sedmého kola neodhalí správnou odpověď.

Poté lišák přesune právě odehranou kartu v krabičce na konec řady (za oddělovač). Vše je tak připraveno k další partii. Po odehrání 150 her (přední strana karet s čísly 1–150) se jenom otočí krabička a pokračuje se stejným způsobem dalšími 150 hrami (zadní strana karet s čísly 151–300).

Vzorová partie
Vzorová partie

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas