Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Mymoslav | 19.1.2025 | 9
Do stavební firmy přijmou nového zaměstnance a hned si ho vezme do parády mistr: „Tak tady máš koště, mladej, a jdi zamést plac. „Ale já jsem inženýr!“ „Aha…“, škrábe se mistr na hlavě, „tak já ti to ukážu.“
Zvu vás všechny, kdo jste se nepohoršili nad výše uvedeným vtipem a pokračujete ve čtení, zejména pak všechny inženýry, architekty, projektanty, stavbyvedoucí, zedníky, dlaždiče, pracovníky obsluhy krumpáčů a lopat…, zkrátka lidi od fochu, k recenzi deskové hry s názvem Přehrada. Každý, kdo v životě něco postavil, ví, jaká je to fuška, která vás ale po úspěšném dokončení projektu odmění radostí a hrdostí z dobře odvedené práce. Jaké pocity a hrdost však musí mít lidé, kteří postaví takovou přehradu, turbínu nebo dokonce vodní elektrárnu, která ještě navíc jako bonus dokáže vyrábět elektrickou energii? Po odehrání několika partií této hry už na tuto otázku znám odpověď a rád se o ni s vámi podělím.
Stáváte se ředitelem národní společnosti, kterého jeho rodná zem vyslala někdy v meziválečných letech 20. století do francouzských Alp, aby tam na vodních tocích stavěl monumentální vodní díla, turbíny a elektrárny a vyráběl elektřinu pro slávu celého národa a také zajištění veřejného osvětlení, aby vaši spoluobčané nezakopávali na temných ulicích a nerozbíjeli si nosy a jiné údy o dlažební kostky. Výrobou energie se budete snažit plnit smlouvy, které vám přinesou různé jednorázové výhody, jako jsou kredity (herní platidlo), stroje, voda, stavba zdarma nebo třeba vítězné body.
Vítězné body dále získáte, pokud budete v jednotlivých kolech úspěšnější ve výrobě energie než vaši protihráči, splníte-li podmínky na bonusových destičkách na konci každého kola, případně cílový úkol na konci hry, odemykáním odměn na své hráčské desce, použitím speciálních pokročilých technologií, stavbou soukromých budov nebo plněním externích smluv (hrajete-li s rozšířením Projekt Leeghwater) a také za zbylé stroje, kredity a vodu ve vašich přehradách na konci hry.
Jak je vidět, cest k získání nejvyššího počtu bodů a tím i vítězství ve hře je opravdu hodně a záleží pouze na vás, po kterých se vydáte.
Hra nabízí mix několika klasických herních mechanik, které se velmi dobře doplňují. Navíc je zde k dispozici několik neobvyklých a zajímavých „třešniček na dortu“, které zážitek z hraní pozvedají na vyšší level.
Nuže, příprava hry není zrovna bleskurychlá, slušně řečeno. Když hru chystám sám, zabere mi to i 40 minut. Pokud pomohou s chystáním ostatní hráči, je to samozřejmě rychlejší. Zde by určitě přišel vhod nějaký inzert, kde by jednotlivé společnosti měly předem rozmístěné své komponenty, aby je hráči nemuseli vždy rozmisťovat na své hráčské desky a po dohrání zase uklízet zpět do krabice. Ten však součástí hry není. Někdo by dokonce mohl dlouhou dobu přípravy považovat za slabinu hry. Na druhou stranu, když hru rozložíte na vhodný jídelní/herní stůl, nejlépe o rozměrech 80 × 180 cm nebo více, můžete se kochat její velkolepostí a nádherným herním materiálem.
Během přípravy hry se spousta věcí losuje náhodně, ať už se jedná o cílový úkol, bonusové destičky, umístění neutrálních přehrad, vodu na přítocích apod., což ještě zvyšuje už tak dobrou znovuhratelnost.
Hra se hraje na 5 kol, která mají 5 fází: příjem a přítoky, akce, proudění vody, bodování, konec kola. To nejdůležitější se odehrává ve fázi akcí, na kterou se ještě podíváme podrobněji. Ostatní fáze jsou v podstatě údržba, u které se moc dlouho nezdržíte a můžete se zase vrhnout do akce v dalším kole.
Ve fázi akcí se hráči střídají v tazích. Hráč umístí 1–3 dělníky na některé z dostupných akčních polí a provede odpovídající akci, za kterou případně zaplatí i nějaké náklady. Následuje další hráč, který provede to samé. Takto to pokračuje, dokud hráči neumístí všechny své dělníky. Tím fáze akcí končí. Nutno dodat, že hra je velmi plynulá a často se na vás znovu dostane řada tak rychle, že si sotva stihnete rozmyslet další krok. Rozhodně se vám v této hře nestane, že byste si při čekání na další tah stihli skočit „na jedno“ do lokálu přes ulici nebo zkouknout díl oblíbené telenovely. A navíc – abyste mohli pomýšlet na dobré umístění na stupních vítězů, musíte být neustále ve střehu a sledovat, co dělají vaši protihráči. Pokud si rádi hrajete na svém vlastním písečku, a dokáže vás přivést k nepříčetnosti, když vám někdo zavadí o bábovičku, doporučuji nákup této hry ještě zvážit.
Ve fázi akcí můžete stavět základny a nástavby přehrad, turbíny nebo elektrárny, získávat smlouvy, kupovat nové technologie nebo stroje, otáčet konstrukčním kolem, doplňovat vodu do přítoků nebo ji rovnou někde nechat proudit, chodit do banky, či třeba aktivovat produkci energie. Pokud vlastníte rozšíření Projekt Leeghwater, můžete navíc plnit externí smlouvy a stavět soukromé stavby, díky kterým budete moci využívat další speciální akce.
Vtip je v tom, že mapa je dost těsná pro stavitelské choutky všech hráčů a počet polí u jednotlivých akcí je omezený. Navíc některá pole u akcí vás nebudou nic stát, ale když vás zde někdo předběhne, budete muset za stejnou akci často použít více dělníků a ještě platit kredity. Budete tedy raději ve svém tahu stavět přehradu na vodní ploše, na kterou si brousí zuby i ostatní, nebo raději půjdete do patentového úřadu nakoupit vzácnou technologii, i když vám vaše dokonalé místo na mapě nejspíš zabere někdo jiný? Nebo raději budete chtít získat lukrativní smlouvu, která se zrovna objevila ve smluvní kanceláři, a technologii s těžkým srdcem necháte plavat? Otázek je tu víc než na konci pořadu StarDance, ale můžete si být jistí, že stejně přemýšlí všichni u stolu a atmosféra by se dala často krájet.
Hodnocení vizuální stránky je čistě subjektivní a ne všichni se mnou budou souhlasit, ale pojďme na to. Herní plán je oboustranný. Na jedné straně je dobře vypadající a hlavně velmi přehledná mapa, což je u tohoto typu her zásadní. Na druhé straně je varianta bez pomocných symbolů a značek, která vypadá lépe, ale je doporučena až pro zkušené hráče. Tuto druhou stranu jsem zatím nevyzkoušel, protože preferuji přehlednost. Velikost mapy je tak akorát. Ostatní desky s akčními poli se nesou v podobném přehledném duchu a vlastně si teď ani nevybavuji, jakou mají grafiku, protože během hry prostě nebyl čas na ni myslet a kochat se jí. Na mapě, deskách ani žetonech nenajdete téměř žádný text, vše je označeno symboly, které jsou většinou velmi intuitivní.
Desky hráčů jsou dvouvrstvé, takže v nich jednotlivé stavby dobře drží. To už neplatí o doplňující desce v rozšíření Projekt Leeghwater, která je pouze jednovrstvá, což je trochu škoda.
Jednotlivé stavby jsou dřevěné a velmi povedené, přičemž každá společnost má vlastní design staveb. Dřevěné jsou i kapky vody, stroje, dělníci a několik dalších žetonů. Dále je ve hře spousta kartonových žetonů v dobré kvalitě. Kostky ani karty zde nehledejte. Jako minus bych zmínil konstrukční kola, která jsou dosti chatrná a prohýbají se, a také chybějící inzert, který by usnadnil přípravu hry. Aby byl výčet kompletní, je potřeba zmínit, že s grafikou krabice si autoři mohli trochu víc pohrát.
Pravidla jsou velmi přehledně napsaná a obsahují spoustu příkladů. Jedná se o tenký sešit, nic obsáhlého. Většinou není problém cokoliv rychle dohledat. Pravidla pro sólový režim najdete v samostatném sešitu. Kvalita provedení sešitů je spíše nižší a při prvních hrách je nutné sešity často otevírat kvůli vysvětlení symbolů, a proto hrozí jejich opotřebování.
Hra je určena pro 1 až 4 hráče. Já osobně mám hru nejraději ve 4 hráčích. Ve 2 hráčích jsem ji ještě nehrál a ani si to nedokážu představit. Myslím si, že pravé kouzlo hry se odkrývá ve více hráčích. Doba hraní je obecně 30 minut na hráče, ve 4 zkušených hráčích tedy něco kolem 2–2,5 hodin. U nezkušených hráčů mohou první partie hry trvat i přes 3 hodiny.
Sólový režim jsem zatím nezkoušel. Přiznám se, že mě od něj odrazuje velmi dlouhá příprava a úklid. Třeba se v komentářích objeví dojmy ze sólového režimu od některého ze souputníků tady na Zatrolených hrách.
Rozšíření Projekt Leeghwater doplňuje hru tím, že nabízí více hloubky a strategie, novou společnost a výkonné ředitele. Nijak nemění pravidla základní hry, ale pouze nabízí pár nových možností, které se využívají zejména ve druhé polovině hry. Rozšíření můžete zařadit, i když hrajete hru poprvé. Já osobně bych už bez tohoto rozšíření Přehradu nehrál.
S touto hrou jsem se poprvé setkal už před lety, ale pořídil ji až nedávno, když vyšla česká verze. Na první pohled (a pro někoho i při prvním zahrání) může hra působit složitě a nepřehledně, ale opak je pravdou. Ve skutečnosti je hra velmi přímočará, plynulá a jednoduchá na naučení a k tomu všemu má skvělé téma. Zkuste jí dát čas a nesoudit ji předčasně a ona vás odmění.
Přehrada nabízí několik jedinečných mechanik. Znovuhratelnost zajištuje variabilní příprava hry, odlišný cílový úkol a různé kombinace společností a výkonných ředitelů.
V některých videích o hře se dozvíte, že je konfliktní, což je docela zavádějící informace. Stejnou optikou by se dalo za konfliktní označit třeba i domino. Hru vám neprohraje, že vás v některých akcích nebo na mapě někdo předběhne, ale tvrdohlavost, neochota se přizpůsobit situaci a špatná manažerská rozhodnutí.
Pokud hledáte euro se zajímavými mechanikami a tématem, nevadí vám delší příprava i úklid hry ani doba hraní kolem 2 hodin a máte velký stůl nebo čistou podlahu, mohu vám Přehradu vřele doporučit.
Pekná recenzia. Ja mám Barrage v top 10, ale teda tá “konfliktnosť” tam je v tom, že sú situácie, kedy súper úplne alebo čiastočne odkloní vodu z môjho fungujúceho a zabehaného enginu a to je na porazenie :D. Som sa tak v jednej vypätej hre už s manželkou veľmi nepekne rozprával, keď som ledva dostaval priehradu s conduitom aj elektrárňou a ona mi úplne zobrala vodu do inej vetvy :D. A nie nemal som zdroje na to, aby som si v horách zabookoval to miesto dopredu :D:D. Aj keď nejde priamo o konflikt, ale zabratie miesta na pláne vie pekne zabolieť a hlavne sa to väčšinou nedá nejak rýchlo opraviť, ak už človek ide v nejakej stratégii. Či?
My to inak hrávame prevažne vo dvojici, ale v trojici to je lepšie, lebo základný herný plán nemá pre dvojice zredukované miesta. A tým že sme liečení ale stále AP-čkári by som to vo 4 nikdy nehral. No dokázali sme hernú dobu zo 4 hodín dostať pod 2 postupným hraním, takže to sa dá stiahnuť :).
---
Blog so zápiskami a dojmoch z hrania - https://boardgametales.wordpress.com/
Díky moc za komentář. V této hře je potřeba počítat s tím, že se před tebe na toku někdo nacpe, zejména pokud stavíš engine v nížinách. Když ale člověk sleduje, jak hrají ostatní, dá se na podobné situace předem připravit. Tedy pokud někdo nehraje vyloženě špatně nebo mu nejde o to vyhrát ale záměrně škodit ostatním. Nevzpomínám si, že by se mi ve hře někdy stalo, že by mě někdo zařízl tak, že bych s tím nemohl nic dělat. Těch možností, co a jak to hrát, je tam halda, obzvlášť s rozšířením. Jak jsem ale psal v recenzi, hráči, kteří si rádi staví na svém písečku, v této hře možná budou mít trochu problém. Jinak naposledy jsem to hrál ve 4 lidech se dvěma nováčky a zvládli jsme to lehce přes 2 hodiny, během prvního kola se člověk rozkoukává a pak už to frčí. Rozhodně ti doporučuji to zkusit ve 4, ta atmosféra ztísněného prostoru je boží.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Womholes (EN)
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 44 minut